Ledelse

Det er lettere for lederen, læreren, forelderen og treneren å ty til incentiver enn å jobbe aktivt med hjelp til prestasjonsutvikling, men det fører ikke til gode prestasjoner, skriver BI-professor Bård Kuvaas.

– Bonus gir ikke bedre prestasjoner

Pengepremier og rangeringer bør kuttes ut – i alle fall hvis målet er gode prestasjoner, skriver BI-professor Bård Kuvaas.

Publisert Sist oppdatert

Det skilles mellom direkte og indirekte incentiveffekter.

Direkte incentiver påvirker atferden vår direkte, for eksempel gjennom endret innsats, og gis stort sett etter at en person har oppnådd prestasjoner eller resultater, for eksempel gjennom en bonus basert på prestasjoner. De indirekte incentivene påvirker ikke atferden direkte. Indirekte incentiver, som for eksempel frynsegoder og fastlønn, gis ubetinget av resultater og prestasjoner, men kan på en annen side gi signaler om at medarbeideren er verdifull og kompetent. Det skriver BI-professor Bård Kuvaas til Dagens Næringsliv i dag.

Indre motivasjon

Kuvaas refererer til forskning av Christopher P. Cerasoli med flere, som sier at direkte incentiver er negativt for den indre motivasjonen, og indre motivasjon er en kjent driver for prestasjoner. De direkte incentivene kan derfor gå ut over prestasjonene. Dette gjelder imidlertid i størst grad når det er snakk om kompliserte og sammensatte oppgaver. Direkte incentiver kan ha positiv effekt på uinteressante, enkle og lett målbare oppgaver.

Autonomi, mestring og tilhørighet

Cerasoli med flere har nå publisert en oversikt over sammenhengen mellom incentiver og dekning av tre grunnleggende behov; behovene for autonomi, mestring og tilhørighet. Alle disse behovene er sterkt knyttet til ulike typer prestasjoner.

Organisasjoner bør betale en god nok fastlønn

Analysen, som baserer seg på over 30.000 svar, viser at direkte incentiver slår negativt ut på disse tre behovene, mens indirekte incentiver slår positivt ut. I klartekst betyr det at incentiver med direkte effekter fortrenger både den indre motivasjonen, autonomi, mestring og tilhørighet, og fører til dårligere prestasjoner, skriver Kuvaas.

Slutt med incentivene

Dette betyr at organisasjoner bør betale en god nok fastlønn, slik at ledere og medarbeidere tenker på viktigere ting enn incentiver når de jobber, skriver Kuvaas. Det betyr at lærere og foreldre ikke bør incentivere barn og unge for gode karakter eller for innsats. Det betyr at trenere bør kutte pallplasser og pengepremier. Dersom gode prestasjoner er målet, skriver han.

Lederbibliotek

Har du spørsmål om ledelse?

I vårt lederbibliotek finner du ekspertrådene, fagartiklene og verktøyene som hjelper deg som leder.

Gå til Lederbiblioteket.


Powered by Labrador CMS