Ledelse

De viktigste lederegenskapene i 2025

7 egenskaper ledere må mestre i årene som kommer.

Publisert Sist oppdatert

Det er en kjent sak at arbeidslivet er i forandring. Mer digitalisering, kunstig intelligens og robotisering. Mer globaliserte organisasjoner, frittstående team, og grenseløse organisasjoner. Dette krever også nye lederegenskaper.

Fast Company oppsummerer syv egenskaper en leder må sørge for å lære eller videreutvikle i årene som kommer.

Teknologiledelse

Teknologi kommer i alle former og i alle bransjer, og selv om ikke alt blir robotisert over natten kommer teknologiske nyvinninger til å være en faktor å regne med i framtidens arbeidshverdag. Teknologien kommer til å skape utfordringer og konflikter, men også muligheter. Ledere må derfor kunne nok om teknologi til å se både utfordringene og mulighetene, sier ledelseskonsulenten Liz Bentley til Fast Company.

Se dine ansatte

Om ikke «jeg er sjef og jeg har rett»-tilnærmingen fungerer i dag, så kommer den i alle fall ikke til å fungere i et mer presset arbeidsliv som i større grad består av millenials, sier Bentley.

Framtidens ledere må være opptatt av å utvikle, lytte til og anerkjenne sine ansatte, mener hun.

De myke egenskapene

Selv om teknologiske egenskaper kommer til å bli viktig, må man likevel ikke glemme de litt mykere egenskapene. Kritisk tenkning og problemløsningsevner kommer til å fortsette å være sentrale, og ledere må være opptatt av å kunne både observere og utvikle disse egenskapene hos ansatte, sier Rita Santelli ved Georgetown University til Fast Company.

Hardere resultatkrav

Leder for konsulentfirmaet OnCore, Jennifer Currence, sier til Fast Company at ledere i framtiden i større grad kommer til å måtte sette i gang hardere resultatkrav i stedet for å fokusere på prosesser.

– Når de ansatte får både 100 prosent autonomi og ansvarlighet er det bare resultatene som blir viktige, ikke hvor mange timer de har jobbet, sier hun.

Kulturbygging

Det grenseløse arbeidslivet, med mer løst tilknyttede ansatte, enten i frilansstillinger eller som arbeider fra andre steder, gjør at kulturbygging kommer til å bli en helt annen oppgave enn det er i dag. Kombinert med globalisering, gjør dette at man har veldig mangfoldige arbeidsplasser, med potensielt svært store kulturelle ulikheter.

Ledere må kunne lede sine ansatte gjennom både ulikhet og konflikt, og kunne bygge en løsningsorientert kultur, da kulturelle forskjeller bare kommer til å øke.

Gjennomsiktighet

Knivseggen mellom gjennomsiktighet og det å beskytte virksomheten er tynn og vanskelig å balansere. Denne eggen blir enda viktigere å være oppmerksom på i framtiden, spesielt når arbeidslivet blir mer spredt. Da kommer ansatte til å trenge en leder de kan stole på, sier Currence.

Emosjonell intelligens

Emosjonell intelligens blir ofte knyttet til å være oppmerksom på både sine styrker og svakheter, samt økt empati. Disse egenskapene gjør det lettere for en leder å be om hjelp fra sine ansatte.

Det blir også lettere for en leder med høy emosjonell intelligens å se hva som ikke fungerer i et team, da hen på en bedre måte kan se saken fra de ansattes perspektiv. Da kan hen isolere disse faktorene og ordne opp i situasjonen, sier Craig Dalziel, rekrutteringskonsulent i Pearson Frank til Fast Company.

Nyhetsbrev

Klikk her for å melde deg på et eller flere av Dagens Perspektivs nyhetsbrev.


Powered by Labrador CMS