Ledelse

– Du trenger digitale nomader

Millenniumsgenerasjonen krever fleksible jobber med godt betalte ferier. Siden ikke alle kan gi dem dette, blir denne gruppen ansatte såkalte digitale nomader.

Publisert Sist oppdatert

Dersom personer som utfører arbeid for deg er selvstendig næringsdrivende eller freelancere, er det ikke alltid lett å gi disse gunstige og fleksible avtaler for en arbeidsgiver.

Likevel er mange innen millenniumsgenerasjonen, med sine gode it-kunnskaper, svært verdifulle og ettertraktede for bedriftene. Ifølge fagnettstedet Undercover Recruiter har denne gruppen utviklet seg til å bli såkalte digitale nomader, som fungerer som beslutningstakere i forhold til hvilke jobber og oppdrag de ønsker å ta på seg.

Nå som mobilitet og reisekostnader mellom land har blitt lettere og rimeligere, har flere ansatte og tilknyttet arbeidskraft blitt mer villige til å flytte på seg. Det er estimert at 75 prosent av arbeidsstyrken vil bestå av millenniumsgenerasjonen innen 2030.

Hvem er de digitale nomadene?

De digitale nomadene er profesjonelle folk som foretrekker en lokasjonsuavhengig livsstil, som gjør det mulig å reise og jobb hvor som helst i verden. Som oftest er disse freelancere som søker online-jobber. I enkelte tilfeller lar bedriftene dem jobbe helt uavhengig av bedriftens lokasjon.

Her er ni grunner til at du bør ta vare på de digitale nomadene:

De er entreprenører:

  • Å være en digital nomade betyr at de har tatt et initiativ til å ta risiko, og til å starte en ny arbeidslivsstil
  • De er motiverte til å starte egne prosjekter og til å finne løsninger på alle problemer som oppstår
  • Siden de har en arbeidslivsstil som innebærer mye reising, tenker de på hvordan de skal generere inntekter, og vil analysere alle beslutninger som kan mislykkes
  • Digitale nomader er uavhengige og har stor motstandskraft, siden de vet at de er på egenhånd, og at hver feil de gjør kan koste dem tid og penger

De har gode forhandlingsevner:

  • Digitale nomader er i konstante forhandlinger
  • De må markedsføre seg selv for å få jobber, lande avtaler online og forhandle priser
  • Takket være at de konstant er på reisefot, har de lært mye om kulturelle forskjeller, noe som er viktig for å inngå internasjonale avtaler

De har gode ferdigheter:

  • Deadlines er en viktig del av jobben deres. Derfor er de også dyktige til å forholde seg til ulike tidssoner, og leverer jobben i tide
  • De har lært å prioritere arbeid, slik at de er effektive i det de gjør

De er kreative:

  • Reisevirksomheten deres, kombinert med kunnskapen om ulike måter å gjøre ting på, har bidratt til at de har blitt mer kreative og løsningsorienterte
  • De har lært ulike og kreative måter å gjøre sine digitale plattformer attraktive, slik at de får oppmerksomhet fra arbeidsgivere, brukere og kunder

De har gode teknologiske ferdigheter:

  • Hovedverktøyet deres er laptop-en eller andre teknologiske verktøy
  • Teknologi er naturlig for dem. Det er en del av deres overlevelsesinstinkt

De er kunnskapsrike:

  • Som en del av deres digitale liv, er de kunnskapsrike om trender, skattelovgivning og lokal næringsvirksomhet
  • De fungerer som en blanding av reise-, politikk- og juridiske rådgivere
  • Uavhengigheten deres bidrar til at de må holde seg konkurransedyktige
  • De er alltid velinformerte

De lærer raskt:

  • De fleste digitale nomader startet sine karrierer med bare én spesifikk ferdighet
  • Dette har tvunget dem til å lære nye ting på veien, og de har plukket opp ressurser som har hjulpet dem med å løse problemer de møter på veien
  • Uansett hvor store problemer de møter, virker de alltid å ha en hjelpsom innstilling til problemet

De har PR-ferdigheter:

  • Å klare å hevde seg på egenhånd, gjennom å jobbe via en datamaskin kan være krevende
  • Digitale nomader har blitt flinke til å skape globale nettverk. Disse nettverkene kan bli viktige for din bedrift

De har skriveferdigheter:

  • Flesteparten av dem har arbeid tilgjengelig på nettet
  • Derfor har det vært viktig for dem å ha perfekte skriveferdigheter, for å få gjennom budskapene sine
  • De har lært at å sende budskap handler om tydelighet, personalisering og overtalelse

Kilde: Undercover Recruiter

Powered by Labrador CMS