Ledelse

Illustrasjonsfoto.

Ingen rosa sky for én av fire nyfrelste brukere

Publisert Sist oppdatert

Driftseksperten Basefarm ser markedet vende blikket tilbake etter forsøk i nettskyen på egenhånd. En undersøkelse viser at hver fjerde skybruker er i en fase med stor risiko for å feile.

Q–Free Parkering er blant norske bedrifter som skaffer seg konkurransefortrinn gjennom strategisk bruk av skytjenester.

For bare et år siden la Basefarm offisielt om strategien, fra å levere driftstjenester fra egen serverpark – som kalles privat sky – til å levere fra en hvilken som helst sky.

Jan Aril Sigvartsen, Head of Cloud Transformation og Consultant Manager i Basefarm, som jobber med drift, sikkerhet, compliance og big data, forteller at markedet var på full fart inn i offentlige skytjenester på egenhånd.

– Vi tenkte at her må vi bare følge på ut i skyen. Én ting var at markedet vokste eksponentielt og kunne stikke fra oss. En annen sak var at mange ville få et påtrengende behov for hjelp. Det viste seg å stemme. Sky er ikke akkurat lite komplekst, sier han.

Rask vei til fortrinn

Q–Free Parking er én av etter hvert flere offentlig sky–kunder. Selskapet ligger langt fremme på utnyttelse av offentlige skytjenester, og har gjort seg nyttige erfaringer. De har blant annet erfart at skytjenestene kan gi konkurransefortrinn som de ellers ville ha vært avskåret fra.

– Kommer det noe nytt innen for eksempel maskinlæring eller ansiktsgjenkjenning for mobiltelefoner, har de store skyleverandørene ressurser til raskt å gjøre dette tilgjengelig. Vi snakker om hundre- eller tusentalls årsverk til utvikling. Norske bedrifter kan vanskelig satse tilsvarende. Å bruke skyen kan derfor gi dem konkurransefortrinn i internasjonalt klasse på en rask og enkel måte, sier Sigvartsen.

Mange av tjenestene i skyen er klargjort for integrasjon. Derfor trengs ikke omfattende integrasjonsarbeid for å ta nye tjenester i bruk. Veien til markedet med nyhetene blir kortere.

Parkering for selvstyrende biler

Q–Free Parkering opererer multinasjonalt. Selskapet er kommet så langt i sin digitale transformasjon at det erstatter fysiske bommer og billettmaskiner med programvareløsninger. Blant annet er planene klare for å fôre selvstyrende biler med informasjon om raskeste vei til parkering.

Utviklerkompetanse er blitt kjerneaktivitet og på full fart inn i bedrifter. Denne knapphetsvaren ønsker ikke bedriftene å bruke til drift, sikkerhet og compliance. Derfor outsourcer de igjen dette til driftseksperter. Q–Free Parkerings utviklingsmiljø jobber tett med driftsekspertene til Basefarm. IT–strategien inkluderer å utvikle egen kjernefunksjonalitet og bruke skytjenester fra Microsoft Azure. Slik fremstår Q–Free Parkering som unikt i markedet, samtidig som selskapet utnytter skyleverandørens investeringer i applikasjonsutvikling og infrastruktur.

Drift inn tidligere enn før

Ifølge Sigvartsen har skyen endret spillereglene.

– Før kom vi inn like før driftsfasen. Nå kommer vi inn 12–14 måneder før for å planlegge utviklingsløpet for nye applikasjoner. Målet er å sikre at applikasjonene faktisk lar seg sette i drift på lanseringsdagen. Lansere og så måtte gjøre en roll–back er ingen fristende affære, verken omdømmemessig eller økonomisk, sier han.

Han legger til at de får ansvaret for at det skal virke, og må kunne mer enn å lage fine presentasjoner. Erfaringen med sky i praksis har appell.

Sigvartsen mener at grunnleggende devops–forståelse må inn i styrerom og toppledelse. Devops innebærer å forene programvareutvikling og drift på en måte som reduserer tidsforbruket betraktelig fra idé til drift. Å tilrettelegge et godt devops–miljø er sentralt både for å sikre trygg drift fra lanseringsdagen og hyppig oppdatering i det videre utviklingsløpet. Store skyfordeler ligger i dette.

Ingen rosa sky

Basefarm er partner med store aktører som Microsoft Azure og Amazon Web Service (AWS), som leverer offentlige skytjenester. Selv om skytjenester på mange områder distanserer forrige teknologigenerasjon med programvaremonolitter eller komponenter for lokal installasjon, kan man fortsatt ikke velge første og beste skyleverandør og flyte videre på en rosa sky.

– Nå som før er det store forskjeller på funksjonaliteten. Det er ikke nødvendigvis slik at CRM–systemet hos én skyleverandør gir funksjonaliteten du ønsker deg. Mens du tidligere talte på knappene mellom SuperOffice eller Salesforce, må du nå på samme måte sjekke hva som finnes hos skyleverandørene. Du må dessuten ha kunnskap om hva som er underveis. Det kan bli en solid tabbe å velge en sky som ikke får funksjonaliteten du trenger om noen år, sier han.

Skummel skybonanza

Nylig gjennomførte Basefarm en undersøkelse blant over 200 IT–ledere i Norge og Sverige. 72 prosent vil øke skybruken frem mot 2020. 61 prosent oppgir større fleksibilitet som bakgrunn for sin skybruk. 68 prosent opplever samsvar med lover og regler som den største barrieren.

Respondentene har plassert seg selv i fem kategorier med ulik skymodenhet. Bare 14 prosent har funnet seg vel til rette med skylivet, mens et tilsvarende antall (13 prosent) står fortsatt på bakken. 26,5 prosent er midt under take off.

– I denne skybonanza–fasen er risikoen for å feile absolutt størst. Da skal kanskje for mange ting skje på én gang, og mange feiler. Start ut med ett fyrtårnprosjekt først, og høst erfaringer, er rådet til Sigvartsen.

Slik lykkes du i skyen

Start med ett fyrtårnprosjekt:

  • For å høste erfaringer med et eget cloud–team

  • Følg på senere med nye prosjekter og migrering av eldre løsninger

  • Oppretthold kompetanse på eldre systemer så lenge de har operasjonell betydning

Velg ikke bare én sky:

  • Vurder tjenestene hos de ulike skyleverandørene og hva de har i tjenesteporteføljen

  • Ulike leverandører har ulik profil og retning

Vurdér geografisk distribusjon og muligheter:

  • For full kontroll med lagring og prosessering av data, med tanke på samsvar med regelverk og sikkerhet

Vær oppmerksom på behov og muligheter:

  • For å integrere med dagens / eldre systemer

Tenk drift og legg opp et devops–løp før utviklingsarbeidet begynner:

  • For å sikre at testing og lansering går raskt og som planlagt, og at senere oppdateringer kan skje mange ganger daglig

Automatiser så mange prosesser som mulig:

  • Gjør dette før løsningen blir virksomhetskritisk

  • Dette gjør du for å bli mer tilpasningsdyktig, men også for å frigjøre dine beste utviklerressurser til nye utviklingsoppgaver

(Kilde: Basefarm)


Powered by Labrador CMS