Ledelse

– Innovasjon bør være demokratisk

Innovasjon er mer enn bare teknologiutvikling. Innovasjon kan også komme fra ansattes ideer og kreativitet – en kultur som ofte blir kalt medarbeiderdrevet innovasjon.

Publisert Sist oppdatert

Mange bransjer blir i digitaliseringens tidsalder spådd en utfordrende framtid dersom ikke noe skjer. Og det fort.

Eiendomsmeglerbransjen er en av disse. Prissensitive forbrukere, fallende marginer, automatisering og selvbetjeningsløsninger er bare noen av utfordringene denne sektoren står overfor. Men innovasjon og endring handler like mye om endring i menneskelig atferd som teknologiendring, skriver HR-direktør Lucie Katrine Sunde-Eidem og avdelingsleder Vegard Kristensen i EiendomsMegler 1 Midt-Norge til Psykologisk Tidsskrift.

De mener løsningen er medarbeiderdrevet innovasjon.

Demokratisk innovasjon

Medarbeiderdrevet innovasjon (MDI) er en demokratisering av innovasjon – innovasjon gjennom systematisk anvendelse av medarbeidernes ideer, kunnskap og erfaring.

De to peker på at involvering av medarbeiderne i innovasjonen kan føre til bedre arbeidsprosesser og samarbeid, redusert sykefravær og økt utviklingstakt for nye produkter eller tjenester, og peker blant annet på egne resultater i Eiendomsmegler 1:

– Vi har bygget et sterkt fellesskap, videreutviklet vår forretningsmodell, vår effektivitet og vår kvalitet, skriver Sunde-Eidem og Kristensen.

Utfordringene er imidlertid knyttet til nettopp hvordan involveringen av medarbeiderne skal skje, og til hvordan man skal strukturere arbeidet og måle effektene av det.

Skape en kultur

Forfatterne skriver at overgangen til medarbeiderdrevet innovasjon bør skje innenfra – ikke gjennom eksternt innleide konsulenter. Da skaper man eierskap til de kontinuerlige forbedringene som MDI er ment å skape. Dette er kjernen i MDI.

– Medarbeiderdrevet innovasjon handler om hvordan den enkelte tenker enn hvordan virksomheten er formelt organisert, skriver de.

En kulturendring er imidlertid ikke lett å «vedta». Men det kan tilrettelegges for.

Idéplukking

Sunde-Eidem og Kristensen gir noen eksempler på verktøyene Eiendomsmegler 1 Midt-Norge bruker, og som andre virksomheter også kan benytte seg av for å fange opp ideer som flyter ute i organisasjonen:

  • Møtestrukturer på avdelingsnivå, eksempelvis bruk av «gule lapper» på tavler hvor alle kan melde inn sine ideer som tema på neste avdelingsmøte.

  • Åpen stol på ledermøter, hvor alle ansatte har muligheten til å melde seg på og dele sine ideer.

  • Et dedikert prestasjonsutviklingsteam som jobber på tvers av organisasjonen for å fange opp og dele beste praksis.

  • En flat organisering som gjør at ledelsen kan fange opp idéer gjennom uformelle kanaler.

Idégjennomføring

Å fange ideene opp ideene er første steg. Andre steg er å sette dem til live.

– Et kjennetegn ved virksomheter som lykkes med MDI er at de setter fokus på aktiv idéutvikling og idéseleksjon. Det er lurt å lage et lite «idékartotek», der man kan ta vare på ideer som ikke kan prioriteres på kort sikt. Ideer kan få økt relevans i en fremtidig situasjon, skriver Sunde-Eidem og Kristensen.

Den anbefaler for eksempel at de mindre omfattende ideene blir konkretisert på en tavle, som oppdateres kontinuerlig etter hvert som ideene blir iverksatt.

Lederbibliotek

Har du spørsmål om ledelse?

I vårt lederbibliotek finner du ekspertrådene, fagartiklene og verktøyene som hjelper deg som leder.

Gå til Lederbiblioteket.


Powered by Labrador CMS