Ledelse

Slik gjør du virksomheten din robust

Veien til motstandsdyktighet går gjennom de ansatte.

Publisert Sist oppdatert

Robusthet er et viktig ord. En robust virksomhet har evnen til å slå tilbake på det omgivelsene kaster på den, og komme seg godt ut av det. Med økt endringstakt i samfunnet blir det viktigere og viktigere å være robust.

Thomas Bregnegaard i den danske ingeniørforeningen IDA mener at robusthet starter med de ansatte, og skriver om fem ting en virksomhet kan gjøre for sine ansatte for å bli mer robust.

1) Robuste virksomheter aksepterer ikke belastende forhold

– Det er ikke noe som heter at vi må akseptere belastende forhold, og at de ansatte bare må lære seg å leve med dem. Forhold som er nedslitende og skadende for medarbeiderne skal endres. Virksomheten skaper robuste medarbeidere ved å sikre involvering, vise tillit, skape trygghet, og droppe «feilfrikulturen», forklarer Bregnegaard på IDAs nettsider.

2) Bruk arbeidsglede og trivsel som et redskap og ikke et mål

Trivsel og arbeidsglede blir ofte sett på som et mål i seg selv, men Bregnegaard presiserer at disse heller bør ses på som et redskap. Det skal være en integrert del av virksomhetens strategi, på veien til det faktiske målet – arbeidet.

– Mange virksomheter ser et konkret problem med for eksempel stress, og setter i gang en rekke strakstiltak. Men det forblir ofte med bare det – enkelttiltak som ikke får rotfeste i organisasjonskulturen, sier han.

Man glemmer å bruke trivsel og arbeidsglede som et strategisk verktøy.

– Man bør i stedet tenke «hvordan kan det gagne virksomheten å satse på trivsel? Hva kan det gjøre med bunnlinjen?»

3) Sørg for at arbeidet er meningsfylt

En robust virksomhet sørger for at ansatte føler at jobben deres er meningsfylt, sier Bregnegaard. Man skal spørre ansatte hva som gjør jobben viktig for dem, hva som skaper mening.

– Jeg har hørt om en ansatt som jobber med skatteinnkreving. Hun så på seg selv som velferdsstatens frontsoldat – hvis ikke hun krevde inn skatt, så har man ikke penger til å opprettholde velferdsstatens goder, som sykehjem og utdanning. Da gir det mening å gå på jobb, sier han.

Denne kvinnen ville for eksempel kunne kjent på stress dersom hun ble forflyttet. Det er derfor viktig å holde en løpende dialog med de ansatte om hva som motiverer og skaper mening for dem.

4) Ha klare kvalitetskrav og suksessmål

Selv kunnskapsarbeidere har behov for å vite hva som er forventet av dem. De skal vite hva som er nok. Det bør også være rom for å diskutere hva kvalitet og gode resultater faktisk er, sier Bregnegaard.

– Det må ikke være en «nullfeilskultur». Det skal gå an å snakke om hva som er bra og hva som er dårlig. Med raske endringer i omgivelsene, og når det skal stakes ut en ny kurs, er det viktig at de ansatte opplever at det er rom for å feile. Hvis ikke blir det fort en fryktpreget kultur i virksomheten, mener han.

5) Bruk anerkjennelse strategisk

En robust virksomhet bruker anerkjennelse på en strategisk måte – gjennom både karriereutvikling, lønn, ros og etterutdanning. Den robuste virksomheten vet også når den skal stoppe opp og feire litt.

– Det er viktig å anerkjenne at når en oppgave er løst, så skal den ikke umiddelbart videreutvikles. Det er klart man hele tiden skal tenke over hva man kan bli bedre til, men man skal også stoppe opp og tenke over hva man har blitt bedre til, oppfordrer Bregnegaard.

Nyhetsbrev

Klikk her for å melde deg på et eller flere av Dagens Perspektivs nyhetsbrev.


Powered by Labrador CMS