Ledelse

Tilnærm din egen bedrift slik en 30-åring ville gjort og du vil finne nye måter å tenke på.

Oppskrift på suksess

Ha et 30 års perspektiv på bedriften din, følg med på konkurrenter med færre enn 30 ansatte og se verden som en 30-åring – og det vil gå deg godt i verden.

Publisert Sist oppdatert

Under World Economic Forums toppmøtet i Davos forklarte Alibaba-sjef Jack Ma rammeverket for suksess ved hjelp av 30/30/30-strategien.

Den første delen av denne strategien går ut på å ha et 30-års perspektiv for firmaet ditt.

Del to går ut på å følge med på suksessfulle selskaper med 30 eller færre ansatte og lære og tenke utenfor boksen.

Les også: – Vi trenger yngre styrer i det 21. århundre

Det siste rådet går ut på å se verden gjennom øynene til 30-åringer fordi det er denne generasjonen som vil bygge fremtiden til bedriften.

Langsiktig visjon

Foto Administrerende direktør i Ruder Finn Kathy Bloomgarden (Foto: LinkedIn)

I den fjerde industrielle revolusjon som vi nå er inne i, kan det høye tempoet i digitaliseringen tvinge ledere til å fokusere på å komme seg levende gjennom neste kvartal eller de neste 12 månedene.

Men ifølge Alibaba-sjefen, tar det 50 år før en syklus blir avbrutt. Derfor oppfordrer han ledere til å fokusere på de langsiktige målene og opprettholde en visjon for selskapene som strekker seg over flere tiår av den gitte syklusen.

Les også: Fire ledelsesprinsipp for den fjerde industrielle revolusjon

«Ledere må vurdere en 30-års tidsramme og forstå hvordan deres virksomhet vil lykkes ettersom landskapet utvikler seg. I PR-bransjen må vi erkjenne at den tradisjonelle forretningsmodellen er i endring,» skriver Kathy Bloomgarden, administrerende direktør i Ruder Finn på World Economic Forum.

Hun har derfor fokusert på å forandre selskapets egen forretningsmodell. I tillegg har selskapet nylig kjøpt opp et dataanalyse-selskap for å få bedre innsikt i datadrevet informasjon for å sikre at deres kommunikasjon kommer tydelig frem på sosiale medier.

Følg med på mindre konkurrenter

Ma oppfordrer ledere til å følge med på selskaper med færre en 30 ansatte.

«Vår naturlige tendens er å studere våre nærmeste konkurrenter og slåss om markedsandeler og de nyeste og mest innovative løsningene. Men det er ofte de små, smidige innovatørene som hopper fram og overrasker markedet,» skriver Bloomgarden.

Tilnærm din egen bedrift slik en 30-åring ville gjort

Les også: Rekordvekst i norske tech-investeringer

De tradisjonelle konkurrentene er ikke lenger de Ruder Finn måler seg opp i mot.

«Nyetablerte selskaper dukker opp i et stadig raskere temp og tar med seg nye ferdigheter og ideer. Det er nå en integrert del av selskapets strategi å samhandle og samarbeide med nyetablerte selskaper,» skriver hun.

Tenk som millennials

Millenniumsgenerasjonen vil være morgendagens utbyggere, ifølge Ma.

Les også: Unge arbeidstakere har liten tro på de yngre

«Tilnærm din egen bedrift slik en 30-åring ville gjort og du vil finne nye tenkemåter. Jeg oppdagget at det åpnet seg et hav av nye muligheter da jeg skaffet meg en omvendt mentor. Hver morgen i løpet av en viss periode utvekslet jeg historier med noen av de smarteste fra millenniumsgenerasjonen i selskapet mitt,» sier Bloomgarden.

Lederbibliotek

Har du spørsmål om ledelse?

I vårt lederbibliotek finner du ekspertrådene, fagartiklene og verktøyene som hjelper deg som leder.

Gå til Lederbiblioteket.


Powered by Labrador CMS