Ifølge stressforsker Bo Netterstrøm bør man ikke bare legge seg ned og hvile hvis man sliter med stress.

Kinga Cichewicz

3 myter om stress

Publisert: 1. august 2018 kl 10.46
Oppdatert: 13. mars 2019 kl 10.42

Hvordan hjelper man egentlig en ansatt som lider av stress-symptomer? Bør en stressa medarbeider egentlig sykemelde seg, bare hvile og vente på at stressfølelsen skal forsvinne? Er det trygt å fortsette å jobbe?

Det er mange som mener mye om stress, men det er ikke alt man skal lytte til, mener Bo Netterstrøm, medisinsk doktor og stressforsker. Han mener spesielt tre av stressmytene bør presiseres:

«En stressa medarbeider skal beskyttes mot det stressframkallende arbeidet og sykemeldes»

Dette er en myte som både kan være sann og usann, ifølge Netterstrøm. Det er ikke slik at man uansett skal distansere seg fra det som skaper stresset. Det avhenger av hvor store stress-symptomer man opplever, skriver stressforskeren hos danske Væksthus for ledelse.

Det kan faktisk gjøre mer skade enn nytte å unngå det som utløser stresset. Å dra hjem med sykemelding og bli borte fra jobben over lengre tid uten at man merker noen endring kan faktisk i seg selv være stressende, og derfor også virke mot sin hensikt.

Noen ganger er det nok å legge om litt på arbeidsoppgavene eller arbeidstiden.

Hvordan takler du stresset?

Stress er ikke nødvendigvis utelukkende negativt. Forskning viser nemlig at et sunt nivå av stress kan gi både mer motivasjon, produktivitet og bedre læring. Hvordan forholder du deg til stress?

Saken fortsetter under annonsen

«En stressa medarbeider bør ikke anstrenge seg fysisk»

Bakgrunnen for denne myten er at fysisk anstrengelse fører til økt produksjon av stresshormoner – stresshormoner som allerede er i høygir på grunn av stresset på jobb. Derfor sier myten at man ikke bør være aktiv når man sliter med stress.

Det er riktig at vi produserer mer av stresshormoner som adrenalin og kortisol når vi anstrenger oss fysisk, men det er ikke hele historien. Når vi er ferdig med den fysiske aktiviteten slapper vi også bedre av, og stressnivået går totalt sett ned. Aktivitet er altså positivt når man føler seg stressa, skriver Netterstrøm.

«Stress kan måles på konsentrasjonen av stresshormoner»

Hvis noen påstår at de kan måle stressnivået ditt ved hjelp av en blodprøve eller en spyttprøve, så snakker de ikke sant. Nivået av stresshormoner i kroppen varierer alt etter hvor lenge man har vært stresset, når på dagen det er og fra person til person. Det er rett og slett for mange variabler i spill til at et slikt mål kan gi noen fornuftige svar, forklarer Netterstrøm.

Saken fortsetter under annonsen

Dette gjør du som leder

For å unngå stressa medarbeidere anbefaler Netterstrøm at ledere sørger for at disse tre faktorene blir overholdt:

  • Tillit: Sørg for å være ærlig overfor dine ansatte, og vis at du respekterer dem. Hvis de føler at de har tillit fra ledelsen, er sjansen mindre for at de opplever stress.

  • Faste rammer: Ha en god dialog om arbeidstid og hva som forventes av hver enkelt ansatt. Vær romslig og prøv å komme de ansatte i møte for å få hverdagen deres til å gå opp.

  • Realistiske deadlines: Sørg for å gi de ansatte tidsfrister som er mulige å overholde.

Finn ledige stillinger på lederjobb.no