Ledelse
5 lederegenskaper som er vanskelige å lære
Som toppleder, styreleder, mellomleder eller i andre lederroller er det mange egenskaper som skal balanseres. Noen er mer selvfølgelige, mens andre krever trening for å mestre.
I en undersøkelse blant styremedlemmer og ledere har professor i ledelse og organisasjonspsykologi ved Claremont McKenna College, Ronald Riggio, spurt hvilke lederegenskaper som er de vanskeligste å lære seg.
Her er de fem lederegenskapene de mente krever mest trening for å mestre:
Gi gode tilbakemeldinger
Tilbakemeldinger er ikke bare tilbakemeldinger. For å være effektive må de være ærlige og konstruktive. En av deltakerne i undersøkelsen sa det slik: «Hvis tilbakemeldingen kjennes vond eller vanskelig å gi, så kommer den sannsynligvis til å hjelpe mottakeren med å utvikle seg».
Gi bekreftelse
For ansatte er det viktig å bli bekreftet når de gjør noe positivt. Dette føles godt og motiverende. Men det finnes ikke en fasit på hvordan medarbeidere reagerer på bekreftelsen. Den må skreddersys, mener deltakerne i undersøkelsen. «Ulike mennesker blir motivert av ulike ting. Du må derfor lære deg hva som motiverer de ulike ansatte», fortalte en av deltakerne.
Akseptere feedback
Ledelse handler ikke bare om å gi tilbakemeldinger, men også om å lytte til innspill fra dine ansatte. «Noen ganger er det vanskelig å akseptere og svare på innspill og kritikk fra folk under deg i organisasjonen», fortalte en av lederne i undersøkelsen.
Hvis ansatte kommer med innspill handler det sannsynligvis om noe som kan forbedres, enten hos lederen eller i organisasjonen for øvrig. Manglende respons fra lederen er både negativt for den ansatte, som føler seg oversett, og for lederen, som går glipp av en utviklingsmulighet, skriver Riggio i innlegget sitt hos Psychology Today.
- LEDERVERKTØY Dette er god lederkommunikasjon
Ta ordet
«En leder får ikke innflytelse hvis han eller hun ikke tør å ta litt plass», sa en av deltakerne i studien.
- LEDERVERKTØY Finn din naturlige røst gjennom stemmetrening
Delegere effektivt
Å delegere effektivt høres enklere ut enn det er, skriver Riggio. Det handler om mer enn bare å fortelle folk hva de skal gjøre. Du skal kjenne dine ansattes styrker og svakheter, og avdekke hvordan du kan delegere for å få unnagjort oppgavene mest effektivt mens du samtidig skaper engasjement og trivsel.
Kilde: Psychology Today