Ledelse

Berit Svendsen, administrerende direktør i Telenor Norge, prøver å henge med på den teknologiske utviklingen.

– Det at en teknologiendring kan fase ut en bedrift, det sitter i meg

Telenors kunder øker databruken på mobil med 60-65 prosent hvert år. – De får aldri nok av det vi tilbyr, sier Telenor Norge-sjef Berit Svendsen.

Publisert Sist oppdatert

Facit var en svensk produsent av skrivemaskiner og skrivebordskalkulatorer. Selskapet hadde i sin storhetstid på 70-tallet, rundt 14.000 ansatte over hele verden. Men på dette tidspunktet kom den japansk-produserte lommekalkulatoren kom på markedet. Til tross for at Facit hadde teknologien, klarte ikke svenskene å vende seg raskt nok og ta den i bruk.

Resultatet var at Facit forsvant, nærmest over natten.

Dette – og senere tid kameraprodusenten Kodak – har blitt skolebokeksempelet på selskaper som ikke klarer å håndtere den teknologiske omstillingen.

Gjorde inntrykk

Historien gjorde sterkt inntrykk på Telenor Norge-sjefen da hun hørte den første gang som student i teknologiledelse ved MIT Sloan School of Management.

– Det at en teknologiendring kan fase ut en bedrift, er en erkjennelse som sitter i meg, sier Berit Svendsen til Dagens Perspektiv.

Hun tror Norge har gode forutsetninger for å møte den teknologiske omstillingen, men at man må være klar over at utviklingen går i et forrykende tempo.

– Man er nødt til å ta inn over seg de endringene internettbølgen vil føre til i norsk næringsliv, sier hun.

Se video

Hva kan ledere gjøre for å henge med i en tid der den teknologiske utviklingen går stadig hurtigere?

I denne videoen snakker Berit Svendsen om teknologiledelse.

Flere videoer og utdypende artikler finner du i vårt lederbibliotek.

– Skape entusiasme

Som sjef for det Svendsen kaller Norges «digitale fyrtårn» er det helt avgjørende for hun og selskapet henger med på den teknologiske utviklingen.

– Samtidig med at vi har igjen noen hundre tusen kunder på fasttelefon, ser vi at databruken på mobil øker med 60-65 prosent hvert år. De får aldri nok av det vi tilbyr, sier hun.

Da gjelder det å henge med, og Svendsen bruker mye tid på å illustrere hvordan Telenor skal ligge i front og være med på å digitalisere Norge.

– Det skaper entusiasme. Når vi sier at vi jobber med å få verdens beste mobilnett, er det motiverende for organisasjonen. Alle vil være med på «the winning team».

Lederbibliotek

Har du spørsmål om ledelse?

I vårt lederbibliotek finner du ekspertrådene, fagartiklene og verktøyene som hjelper deg som leder.

Gå til Lederbiblioteket.


Powered by Labrador CMS