Ledelse

Læring skal gjøre vondt

Glem den gule markeringstusjen.

Publisert Sist oppdatert

Tenk tilbake på studietiden. Du sitter kanskje på en lesesal med en kaffekopp i den ene hånda, læreboka åpen framfor deg og en gul eller oransje markeringstusj i den andre hånda. Du leser, markerer, leser markerer, tar en slurk kaffe, leser, markerer. Det er ikke alt for anstrengende, og det er ikke så rart, for dette er en form for læring som krever minimal innsats.

Derfor er den heller ikke spesielt effektiv. Du husker kanskje ordene der og da, men et par uker senere har de forsvunnet. Når du tar opp igjen sidene du markerte så fint noen måneder senere er det som om du aldri har lest dem før.

Noe av grunnen til det er at jo lettere læringen føles, jo mindre effektiv er den. De sammenligner læring med en treningsøkt. Læring skal også kjennes. Det skal gjøre litt vondt hvis den skal være effektiv, skriver Mary Slaughter og David Rock ved NeuroLeadership Institute i et innlegg hos magasinet Fast Company.

Betal med oppmerksomhet

Hvis læringen kjennes slitsom og vanskelig, så er det sannsynligvis et tegn på at du må bruke mer tid på hvert nytt konsept. Det gjør at hjernen danner kraftigere koblinger mellom ulike begreper og assosiasjoner, noe som igjen gjør det lettere å hente opp igjen kunnskapen ved en senere anledning.

Men det koster, og valutaen er oppmerksomhet. Jo mer av oppmerksomheten sin en person er villig til å gi til et nytt tema, jo mer sannsynlig er det at kunnskapen blir permanent.

Når virksomheter setter i gang kurs, gjerne interaktive kurs på nettet, så blir de ofte solgt inn som enkle, kjappe og morsomme. Siden kurset ikke oppleves som krevende, er det lett å få mange til å gjennomføre. Men et lett kurs er ikke effektivt. Og et ineffektivt kurs er bortkastet tid, skriver Slaughter og Rock.

Skal man sette i gang opplæringstiltak i en virksomhet må man få kunnskapen til å sette seg, og da må man bruke teknikker som faktisk fungerer.

Test deg selv

En metode som fungerer, er ifølge Slaughter og Rock aktiv gjenskaping av materialet man skal lære. I stedet for å lese passivt bør man stoppe opp med jevne mellomrom, fjerne læringsmaterialet, og prøve å hente fram igjen kunnskapen, enten ved å skrive det ned eller snakke om stoffet med andre.

Deretter bør man teste seg selv etter en viss periode med tid, helst rett før det nye stoffet er i ferd med å gå i glemmeboka. Da tvinger man hjernen til å dra fram kunnskapen nok en gang, og da er man på god vei til å sementere materialet.

Nyhetsbrev

Klikk her for å melde deg på et eller flere av Dagens Perspektivs nyhetsbrev.


Powered by Labrador CMS