Ledelse

Ledere overvurderer hvor flinke de er til å veilede andre

Publisert Sist oppdatert

En veiledende lederstil er noe mange streber etter. Ledere ønsker å guide sine ansatte i en retning, slik de kan bli selvgående og utføre arbeid i tråd med virksomhetens verdier og strategier uten at lederen må henge over dem.

Mange ledere tror de har mestret denne typen ledelse, men svært mange av dem har faktisk ikke det, skal vi tro Julia Milner, ledelsesprofessor ved handelshøgskolen EDHEC i Frankrike og Trenton Milner, leder for «Det internasjonale senteret for ledelse og veiledning».

Forteller uten å veilede

Å veilede handler om å hjelpe den ansatte til å lære selv, i stedet for å lære dem opp. Det er en ansvarliggjørende lederstil som kan føre til både mer engasjement og motivasjon, men mange ledere bommer når de prøver å utøve den.

Julia og Trenton Milner har gjennomført en studie blant 98 ledere som deltok på et lederutviklingsprogram for å finne ut hvor flinke ledere faktisk er til å utøve veiledende ledelse. Hver deltaker fikk beskjed om å veilede en annen person om god tidsbruk. Samtalene ble filmet og evaluert av eksperter.

Den store trenden var at mange av lederne ikke drev med veiledning i det hele tatt, men heller med en form for instruering eller detaljstyring. Ofte kom lederen med et enkelt fasitsvar, som «det er bare å gjøre slik», eller med en retorisk kommentar, som «hvorfor gjør du ikke dette?», skriver Milner og Milner hos Harvard Business Review.

Noe av det deltakerne var aller dårligst til, var å oppdage og påpeke styrkene hos personen de veiledet, samt å la personen komme fram til sin egen løsning i stedet for bare å fortelle dem svaret.

Dette er veiledende ledelse

I etterkant av studien fikk deltakerne opplæring i hva veiledende ledelse faktisk er, og gjennomførte deretter en ny runde med veiledningssamtaler. I snitt førte det til en 40 prosent bedre score på ledernes veiledende egenskaper.

Ifølge Milner og Milner viser dette at det er smart å la ledere trene på veiledning før de begynner å veilede sine egne team. Det trenger ikke å ta lang tid, eller være spesielt kostbart. Det handler rett og slett om å øke forståelsen for hva veiledning er, og ikke er, skriver de.

Basert på studien har de også oppsummert noen typiske aktiviteter ledere bør bli flinkere til hvis de vil mestre en veiledende lederstil:

  • Lytte
  • Stille spørsmål
  • Gi tilbakemeldinger
  • Hjelpe personen å lage målsetninger
  • Vise empati
  • La personen komme fram til sin egen løsning
  • Se og påpeke personens styrker
  • Oppfordre til en løsningsorientert tilnærming til arbeidet

Hvilken lederstil har du?

Har du tenkt over hvilken type leder du er? Ta testen her, og finn ut hvilken lederstil som ligger ditt hjerte nærmest.

Nyhetsbrev

Klikk her for å melde deg på et eller flere av Dagens Perspektivs nyhetsbrev.


Powered by Labrador CMS