Ledelse

Snaut to av tre toppledere tror omsetningsveksten kommer til å øke ytterligere resten av året, viser Nordeas undersøkelse blant norske toppledere.

Nordea melder om feststemning i norske bedrifter

Med få unntak rapporterer norske ledere entydig om fremgang og optimisme. Det kommer fram i Nordeas konjunkturbarometer, som ble publisert første gang onsdag.

Publisert Sist oppdatert

Banken har spurt 1.600 ledere i små og mellomstore bedrifter om deres vurderinger av fremtidsutsiktene. Lederne tror festen kommer til å fortsette i 2018. Snaut to av tre toppledere tror omsetningsveksten kommer til å øke ytterligere resten av året. Og utsiktene de neste tre årene er lysere enn noen gang, viser målingen som er gjennomført av Norstat på vegne av banken.

I undersøkelsen kommet det fram at optimismen er sterkest i Stavanger, men svakest i Kristiansand. Annenhver bedrift har hatt salgsøkning så langt i år og hele åtte av ti bedrifter ser lyst på utviklingen de neste tre årene. En av tre bedrifter mener de kommer til å øke antall ansatte kommende halvår.

Behovet for å ansette flere er størst i Oslo og Stavanger. Fire av ti ledene i disse byene forventer økning i antall ansatte i 2018. I motsatt ende av skalaen skiller Kristiansand seg ut. Nesten hver sjuende leder i sørlandsbyen forventer at antall ansatte vil synke utover året.

De minste er mest optimistiske

Bransjevis er det tjenestenæringen samt bygg og anlegg som forventer størst økning i antall ansatte.

Jo lenger nord vi kommer, desto sterkere er optimismen. Trondheim, Bodø og Tromsø preges av sterkest fremtidstro sammen med Stavanger. Størst tro på fremtiden har de minste bedriftene. Annenhver leder i alle bedrifter med mindre enn 50 ansatte tror på vekst og utvikling de neste tre årene.

Må snu i tide

Jon Brenden, direktør for bedriftsmarked i Nordea, fremholder at mange bedrifter drives sunt, forsvarlig og innovativt. Samtidig mener han at norske bedriftsledere skal se opp for endringer. Ny teknologi, nye kundeforventninger og nye kundevaner vil i økende grad utfordre både inntektsmodeller og produksjonsmodeller, mener han.

– Når folk kjøper bil på nett i stedet for hos forhandler, og IKEA plutselig skrinlegger omfattende utbyggingsplaner, har noen hver grunn til å kikke inn i krystallkulen. Norsk næringsliv er i en privilegert situasjon fordi oppgangen gir handlingsrom til å gjøre nødvendige endringer i tide, sier Brenden.

Powered by Labrador CMS