Ledelse

Ny vri på lederutvikling

Lederutdanning bør være noe mer enn abstrakt teori. Den bør inneholde kreative, eksperimenterende og praktisk orienterte metoder, mener dansk forsker.

Publisert Sist oppdatert

Det forskes på mange ulike sider av ledelse og lederutvikling. Poula Maria Helth har avlagt doktorgradsavhandlingen «Learning in practice» ved Copenhagen Business School, og skriver i et innlegg hos videnskab.dk at resultatene hennes peker i retning av at lederutdanninger bør inneholde kreative, eksperimenterende og praktisk orienterte metoder – ikke bare abstrakte teorier.

Helth skriver videre at hun mener at ledere kan endre sin praksis radikalt når eksperimenteringen skjer gjennom kunstneriske og kreative uttrykk, og utviklingen foregår i grupper og ikke enkeltvis.

Publikumshjulet

Helth må sies å ha en heller uvanlig måte å tilnærme seg lederutvikling på. Et eksempel på en av de læringsmetodene hund har utviklet, er det hun omtaler som «Publikumshjulet». En form for rollespill der lederen spiller seg selv. Lederen opptrer her foran de andre deltagerne, for eksempel ledergruppen, som er «publikum» i læringsprosessen. «Virkeligheten blir mer virkelig når eksperimentet viser lederens problemer og utfordringer som estetisk performance. Lederne selv og andre deltagere i læringsseansene opplever at de blir påvirket av det som skjer», skriver Helth.

Publikum får på sin side i oppgave å reflektere over perspektiver på nye handlingsmuligheter. Perspektiver som ifølge Helth oppstår når lederen opptrer. Lederen selv samler til slutt alle de refleksjonene som kommer opp, og ideen er at lederen på bakgrunn av dette gjøre forandringer i sitt daglige lederskap. Gruppene som deltar guides gjennom læringsprosessen. Læringen skjer ikke av seg selv, ifølge Helth.

Møtte motstand

Mange vil ikke være komfortable med å «blottlegge» seg i eksperimentelle øvelser som dette. Det er da også en noe uvanlig form for lederutvikling.

Forskeren legger i innlegget hos videnskab.dk ikke skjul på at alle lederne i studien ikke var like positive. Metodene møtte motstand, ikke minst når ledere ble bedt om å eksperimentere med estetiske former som kroppsbevegelser og tegninger.

Forskeren konkluderer imidlertid med at lederne hadde gode forutsetninger for å håndtere dilemmaene når de brukte det som hun omtaler som et samlet læringsdesign.

Powered by Labrador CMS