Foto

Dreamstime

Slik kommuniserer du en plan du er uenig i

Publisert: 14. februar 2018 kl 10.31
Oppdatert: 12. mars 2019 kl 09.43

Mellomledere må av og til jobbe hardt for å unngå at tilværelsen skal bli ei seig sevje mellom barken og veden. En av utfordringene er for eksempel å kommunisere et budskap til sine ansatte, når man ikke nødvendigvis er enig i innholdet. Da kan det være lett å begynne slik: «Ja, nå har ledelsen bestemt at …», og fortsette med: «jeg er altså helt uenig i dette, men slik skal vi gjøre det framover».

Det bør du unngå, av to årsaker. For det første så gjør du ikke jobben din hvis du undergraver toppledelsens avgjørelser. For det andre bør du kanskje se deg rundt etter en ny jobb hvis du ikke synes at toppledelsen tar gode avgjørelser. Det skriver psykologiprofessor Art Markman ved Universitetet i Texas, hos Harvard Business Review.

Overbevise deg selv

Det første som bør skje når du får overrakt et budskap fra ledelsen, er at du blir enig med deg selv i om du synes avgjørelsen er god eller ikke, for det er vanskelig å spre et budskap med entusiasme dersom du ikke tror på det selv.

Før å overbevise deg selv bør du ifølge Markman sette deg inn i situasjonen til dem som tok avgjørelsen. Hvorfor har de tatt dette valget? Hvem gagner det hvis det ikke gagner deg? Hvorfor liker ledelsen avgjørelsen og ikke du? Stiller du slike spørsmål kommer du raskere til å innse hvorfor avgjørelsen ble tatt, og da blir det også lettere å kommunisere beslutningen, skriver Markman.

Slik snakker du til teamet

Etter du har forstått bakgrunnen for avgjørelsen kommer tiden da du skal kommunisere beslutningen til dine ansatte. Markman understreker to viktige forhold å ta i betraktning:

Saken fortsetter under annonsen

1) Ansattes innsats kommer til å speile din entusiasme

Hvis du tror på budskapet du overbringer, er sjansene større for at de ansatte også tror på det, og desto større er sannsynligheten for at de ansatte legger inn en større innsats.

2) Din skepsis kan være en styrke

Hvis du var skeptisk i starten så har du allerede gått gjennom runden i hodet ditt hvor du satte deg inn i ledelsens perspektiv. Det kan du bruke i argumentasjonen din overfor de ansatte. Du vet allerede hva de positive og negative sidene er.  

Nyhetsbrev
søn 20.02.2022 23:47

Klikk her for å melde deg på et eller flere av Dagens Perspektivs nyhetsbrev.