Ledelse

To av fem etterlyser et bedre forhold til sjefen

Publisert Sist oppdatert

Et godt forhold til sjefen er viktig for trivselen. Det handler om en leder som både kommuniserer godt og tydelig, og samtidig behandler de ansatte rettferdig. I en undersøkelse blant 1.012 svenske ansatte, gjennomført av Yougov, oppgir imidlertid ti prosent at relasjonen til sjefen er dårlig, og hele 41 prosent etterlyser et bedre forhold til sin nærmeste leder. En omtrent like stor andel sier at virksomheten ikke gjør nok for å bedre relasjonen mellom ansatte og leder.

Liknende tall har man også i Norge, der HR Norge og Enova i sin undersøkelse «Global Employee and Leadership Index» pekte på at 33 prosent av norske ledere ifølge sine ansatte er uegnet til å lede. Dette er et for øvrig et ganske konstant tall som ikke endrer seg så mye fra år til år.

Rettferdighet

Andrea Eriksson ved Kungliga Tekniska Högskolan i Stockholm har i sitt arbeid rundt helsefremmende ledelse utviklet metoder for bedre kommunikasjon på arbeidsplassen. Hun mener at ledere bør ta disse tallene på alvor, og sier at rettferdighet er en viktig komponent i å skape gode forhold til sine ansatte.

Mange forventer at sjefen skal være til stede i alle sammenhenger

– Ledere må være åpne og gjennomsiktige og vise tydelig hvilke verdier de står for, og ikke minst tar rettferdige beslutninger som er i tråd med disse verdiene. Rettferdighet er en viktig byggestein når man skal skape gode relasjoner til ansatte, og hvis det ikke går an å være helt rettferdig kommer man langt med å være gjennomsiktig og åpen om prosessen, slik at de ansatte forstår prioriteringene som ligger til grunn, sier Eriksson til den svenske arbeidsmiljøavisa Arbetsliv.

Ansatte har også et ansvar

Eriksson sier at de ansatte også har et ansvar for hvilken relasjon de har til lederen sin, og må kommunisere hva de er misfornøyde med og ta opp vanskelige problemstillinger. Det kan dessuten være nødvendig å nedjustere tankene sine til hvor godt forhold til sjefen man egentlig kan forvente å ha, tilføyer hun:

– Mange forventer at sjefen skal være til stede i alle sammenhenger, være dyktige på selve arbeidet og i tillegg være en god og tilgjengelig samtalepartner for sine ansatte. Men sjefer har også egne prioriteringer, og til og med ledere må kunne prioritere litt av og til, sier hun.

5 råd for et godt arbeidsmiljø

En leder kan også skape et godt forhold til sine ansatte gjennom å arbeide for å skape et godt arbeidsmiljø i virksomheten. Et godt arbeidsmiljø gagner både den ansatte, virksomheten og samfunnet for øvrig, skriver Pål Molander, direktør i Statens Arbeidsmiljøinstitutt. Han har fem råd for hvordan en virksomhet kan opparbeide seg et godt arbeidsmiljø.

  • Unngå rolleuklarhet

Uavklarte arbeidsforhold og situasjoner der man må prioritere mellom uforenlige oppgaver er belastende, og kan ofte unngås gjennom bedre planlegging og kommunikasjon, skriver Molander.

  • Krav og autonomi

Lave krav gir ofte passive arbeidstakere. Høye krav er bedre for arbeidsmiljø og trivsel, så lenge kravene er rimelige, samt at de balanseres med mulighet for å kunne påvirke arbeidet selv. Denne kombinasjonen kan ifølge Molander bidra til å skape engasjement, tilhørighet og effektivitet.

  • Balanse mellom innsats og belønning

God balanse mellom den innsatsen en medarbeider yter og den ansattes opplevelse av belønning kjennetegner virksomheter med godt arbeidsmiljø. Men belønning er mer enn lønn og frynsegoder. Like viktig er tilbakemeldinger, anerkjennelse og muligheter til å utvikle seg gjennom nye arbeidsoppgaver eller kompetanseheving.

  • Rettferdig, støttende og bemyndigende lederskap

Bemyndigende ledelse, det vil si å ikke bare delegere oppgaver og ansvar men også ressurser og muligheter til å løse oppgavene, samt å opptre støttende og rettferdig, er lederferdigheter som bidrar til godt arbeidsmiljø og gode arbeidsresultater, skriver Molander.

  • Forutsigbarhet

I en tid med store endringer og omstillinger kan signaler fort feiltolkes og uforutsigbarhet oppstå. Da er det ifølge Molander viktig å gi de ansatte forutsigbarhet. Uforutsigbarhet kan blant annet gi de ansatte tanker om å bytte jobb, og da står man i fare for å miste viktig kompetanse, skriver Molander.

Nyhetsbrev

Klikk her for å melde deg på et eller flere av Dagens Perspektivs nyhetsbrev.


Powered by Labrador CMS