Ledelse

– Vanligvis tenker man utenfra og inn når man jobber med innovasjon. Du skal ut og hente ideer. Du skal tenke utenfor boksen. Verganti snur det på hodet, sier Alf Steinar Sætre, professor i innovasjon ved NTNU.

– Trenger ulike verktøy for innovasjon

Bedrifter trenger både innovasjon som starter internt og innovasjons­ideer utenfra, mener NTNU-professor Alf Steinar Sætre. Alt til sin tid.

Publisert Sist oppdatert

Professor Roberto Verganti la under seminaret i Trondheim fram en innovasjonstankegang som er et alternativ til åpen innovasjon. I åpen innovasjon starter letingen etter nye, innovative ideer utenfor bedriften. Prosessen går utenfra og inn. Verganti anbefaler å gå motsatt vei: å starte i egen bedrift og jobbe med innovasjon innenfra og ut.

– Dette er en annen tilnærming til innovasjon enn vi er vant til, men det ene ikke utelukker det andre. Du kan gjøre begge deler, sier Alf Steinar Sætre, professor i innovasjon ved NTNU.

– Dette er to ulike verktøy i verktøykassen for innovasjon. Det som er viktig, er å vite at det finnes mange verktøy og å finne det verktøyet som er mest egnet til den situasjonen bedriften befinner seg i.

Snur tankegangen på hodet

– Du har beskrevet Vergantis bok som provoserende?

– Vanligvis tenker man utenfra og inn når man jobber med innovasjon. Du skal ut og hente ideer. Du skal tenke utenfor boksen. Hele prinsippet for åpen innovasjon bygger på dette. Verganti snur det på hodet. Han sier at alle kan ha en idé, og at poenget er hva ideen faktisk betyr.

– Hva er nytt når Verganti sier at innovasjon skal ha mening? Det kan høres opplagt ut?

– Dette er det perspektivet Steve Jobs i Apple innoverte ut fra. Han fnyste når folk sa at de skulle gjøre markedsundersøkelser før de lanserte nye produkter. Jobs sa at kundene ikke kunne vite hva de vil ha før han har vist dem hva de kan få, forteller Sætre, som tror at Vergantis meningsperspektiv vil bli viktigere framover, all den tid vi har så mange produkter å velge mellom.

– Verganti snakker om Apple og store ideer i store selskaper. Hvor relevant er metoden hans for norske bedrifter, som ofte er små?

– Måten å jobbe på, hvor man blant annet skaper en kultur for sunn kritikk i en tidlig fase, er relevant for alle typer organisasjoner. Dessuten; små ideer fra små bedrifter kan også bli store og viktige.

Henter toppforskere til Norge

Vergantis seminar i Norge inngikk i en seminarserie som Sætre har regien på. Til hvert seminar inviterer han en innovasjonsforsker som holder toppnivå internasjonalt til å snakke for små grupper av toppledere og fagfolk innenfor innovasjon i norske selskaper. Det er tre til fire seminarer i året, og deltagerne kommer fra ti norske selskaper fra ulike bransjer. Blant selskapene som sender sine folk hit, finner vi Statoil, Yara og DnB.

En av innovasjonsforskerne som har vært her tidligere, er Clayton Christensen; professoren ved Harvard Business School som går for å være en «stjerne» innenfor innovasjonsfaget. En annen er Andrew H. Van de Ven – professor emeritus ved University of Minnesota; en av de mest siterte forskerne innenfor innovasjon.

– Hensikten er å gi deltagerne et faglig løft som holder et høyt internasjonalt nivå, sier Sætre.

Ledernes utfordring

Man kan knapt snakke om strategi uten å snakke om innovasjon. En utfordring for ledere er ifølge Sætre å få bygget opp en kultur, strategi, struktur og incentiver som fremmer innovasjon, samtidig som man har en kultur, strategi og struktur for det bestående; det som produseres i bedriften som man tjener penger på i dag.

– I produksjonen må du ha stramme prosesser og klare mål. Problemet er at innovasjon krever det stikk motsatte. Her må man ha løsere rammer og større variasjon. Produksjon og innovasjon er altså to ulike måter å jobbe på som sliter organisasjonen i ulike retninger. Jeg tror noe av det viktigste ledere kan gjøre på innovasjonsfronten, er å skape et handlingsrom for innovasjon i egen organisasjon.

Powered by Labrador CMS