Ledelse

– Ledere bør lære seg nok om teknologien til å kunne vite hva den kan svare på og ikke, sier Tale Skjølsvik, professor ved Fakultet for Teknologi, Kunst og Design ved OsloMet.

5 råd til ledere om kunstig intelligens

Teknologien kan løse mange oppgaver, men det er lederen som må sette retning og gjøre de krevende vurderingene, sier professor ved OsloMet.

Publisert Sist oppdatert

Digitaliseringen er i full gang med å endre arbeidslivet. Og stadig flere snakker om å ta i bruk kunstig intelligens, både i næringslivet og det offentlige. Hva skjer med lederrollen når teknologien gjør stadig mer av arbeidet?

Ledere kan regne med å bruke mindre tid på administrasjon og klassiske rutineoppgaver og få frigjort tid til ledelse. Det sier Tale Skjølsvik, professor ved Fakultet for Teknologi, Kunst og Design ved OsloMet på deres nettsider.

Tenk hvis Nav-skandalen hadde skjedd på grunn av en feil i et dataprogram. Hvem hadde vært ansvarlig da?

Hvis algoritmen gjør feil

Men hun mener kunstig intelligens kan skape nye dilemmaer for ledere.

– Hvem har ansvaret hvis algoritmen gjør en feil? Tenk hvis Nav-skandalen hadde skjedd på grunn av en feil i et dataprogram. Hvem hadde vært ansvarlig da? Det må man tenke igjennom og bestemme i hver enkelt organisasjon, sier Skjølsvik til Oslomet.no.

5 råd

Hun har fem råd til ledere for hvordan de skal håndtere kunstig intelligens på en god måte:

1. Still de riktige spørsmålene.
Skjølsvik mener lederne får en enda viktigere rolle i det å stake ut en retning for organisasjonen. Hun mener strategiarbeid fortsatt vil være en viktig del av lederjobben.
– Du må ha klart for deg hva dere skal drive med og hvilke spørsmål du skal stille for å få gjort de riktige analysene, sier hun.

2. Utvikle dine menneskelige egenskaper
Kunstig intelligens gir mer tid til å drive ledelse og motivere medarbeiderne. Møtet med mennesker enda viktigere, mener Skjølsvik.
– Ledere bør i enda større grad være kreative, ha gode kommunikasjons- og samarbeidsevner og velutviklet empati, sier hun.

3. Forstå når du ikke kan bruke teknologien
Ledere bør lære seg nok om teknologien til å kunne vite hva den kan svare på og ikke. Skjølsvik mener ledere bør trene på å se når dataene ikke kan hjelpe deg og du må gå mer i dybden selv.
– Selv med kunstig intelligens faller mange ting utenfor det teknologien kan svare på, og en del beslutninger må tas basert på erfaring og intuisjon. Å identifisere og håndtere disse unntakene blir en viktig oppgave, sier professoren.

4. Kunstig intelligens som partner
Skjølsvik råder ledere til å se på kunstig intelligens som en partner. Hun mener du må kjenne dens styrker og svakheter, og finne en god arbeidsdeling basert på denne. Kunstig intelligens egner seg spesielt godt til alt som kan kvantifiseres.
– Alt som gjentar seg i stort volum er ypperlig å delegere til partneren din, sier hun.

5. Vurderingene dine blir viktigere
Siden teknologien gir deg økt tilgang på informasjon i sanntid, vil du kunne basere flere beslutninger på fakta. Skjølsvik mener det kan kreve mer av lederen, fordi vedkommende må foreta vurderinger av komplekse problemstillinger.
– Det er viktig å vurdere hvilke beslutninger du står overfor, og når du eventuelt må dele opp beslutningene i mindre deler for så å kunne analysere disse.

Hun råder ledere til å være klar over at bruk av kunstig intelligens medfører en viss risiko.

– Teknologien fikser ikke alt. Algoritmer kan også gjøre feil. Slike feil kan ofte være vanskelige å ettergå, selv for erfarne IT-folk, sier hun.

Powered by Labrador CMS