Ledelse

Ledere bør belønne utvikling, innsats og læring, ikke bare prestasjoner, mener professor i ledelse og organisasjon ved OsloMet, Christina Nerstad.

– Uheldig med «perfekte» ledere

Ledere bør fokusere på læring og utvikling framfor prestasjoner, mener professor i ledelse og organisasjon ved OsloMet, Christina Nerstad.

Publisert Sist oppdatert

Er du opptatt av at alt du leverer skal være perfekt, og motiveres av gode resultater og minst mulig feil? Da havner du sannsynligvis i kategorien «prestasjonsorientert».

Den perfekte leder?

Dagens Perspektiv ser nærmere på perfeksjonistiske trekk blant ledere, og hvordan du unngår at det går på bekostning av deg selv og medarbeiderne dine.

Prestasjon vs mestring

Innenfor forskningsfeltet «målorientering» forskes det i psykologien på hva som motiverer folk og hvordan de definerer suksess.

Motsatsen til å være prestasjonsorientert er å være mestringsorientert. Da er du mer opptatt av å lære og utvikle ferdighetene dine og å mestre nye ting.

Christina Nerstad er professor i ledelse og organisasjon ved Handelshøyskolen på OsloMet. Sammen med flere forskere har hun gått igjennom faglitteraturen på området, og oppsummerer resultatene på nettsidene til OsloMet.

– De fleste vil nok ha en kombinasjon av disse orienteringene. Det er en personlighetsdisposisjon, og du er da tilbøyelig til å være den ene eller den andre i mer eller mindre grad, forklarer Nerstad på nettsiden til OsloMet.

Bra å fokusere på mestring

Selv om forskningen de har gjennomgått tyder på at de som er prestasjonsorienterte kan ha noe høyere resultater enn andre, advarer Nerstad mot å være for prestasjonsorientert.

– Det kan være utfordrende i perioder der du ikke klarer å prestere på topp eller hvor du rett og slett opplever det ene nederlaget etter det andre, forteller hun.

Hun peker på at det er lettere å få prestasjonsangst når man er redd for å feile og for å bli vurdert negativt av andre. Noen studier tyder også på at prestasjonsorienterte har lavere interesse for å hjelpe andre eller samarbeide med andre.

Dette er noen av grunnene til forskeren mener det kan være en fordel å forsøke å bli mer opptatt av mestring enn prestasjon, selv om det for noen kan være utfordrende.

Det er lettere å få prestasjonsangst når man er redd for å feile og for å bli vurdert negativt av andre

Påvirker deg som leder

Om du selv motiveres mest av konkurranse og resultater, eller å utvikle deg og lære, kan også ha mye å si for hvordan du fungerer som leder.

Er du en prestasjonsorientert leder vil du i større grad se på medarbeidernes evner, personlighet og intelligens som noe medfødt.

– Disse lederne kan på en måte sette deg i bås. Mestringsorienterte ledere derimot, tenker at vi heller kan utvikle oss, sier Nerstad.

Uheldig med «perfekte» ledere

Hun mener ledere også er viktige som rollemodeller, og at det kan være lurt å vise sårbarhet, og at du som leder også kan gjøre feil.

– For noen medarbeidere kan det være tøft å forholde seg til en leder som fremstår som perfekt og som alltid presterer på høyt nivå. Dette er fordi de selv kan få en følelse av å aldri strekke til, sier hun.

Hun gir følgende råd til ledere for hvordan de kan bidra til økt mestringsfokus blant sine medarbeidere:

4 råd for å dempe ­prestasjonspresset

  1. Vær en god rollemodell. Hvis lederen selv er opptatt av å mestre, lære og utvikle seg videre, og i den prosessen investerer i samarbeid og innsats, kan medarbeideren bli mer opptatt av mestring.

  2. Vær ydmyk og raus. Vær en leder som tør å være sårbar overfor dine medarbeidere og innrømme at han eller hun også kan gjøre feil, og at det gir mulighet til læring og utvikling.

  3. Belønn utvikling, innsats og læring, ikke bare prestasjoner i seg selv.

  4. Sett personlige mål sammen med medarbeiderne, uten sammenligning med andre, og gi private tilbakemeldinger.

Powered by Labrador CMS