Ledelse

Derfor får ikke kvinner toppjobber i finans

Finansbransjen risikerer at det ikke er de beste som gjør karriere, men de som er villige til å ofre familielivet.

Publisert Sist oppdatert

Core – Senter for likestillingsforskning har lagt frem rapporten «Kvinner i finans: Kan ikke, vil ikke, får ikke?» Her undersøker de – på oppdrag fra Finansforbundet – hvorfor det er så få kvinner i toppstillingene, mens det blant alle ansatte i finans er ganske likestilt.

Hovedforklaringen viser seg å ligge i finansbransjens struktur og i de ansattes situasjon på hjemmebane.

Sigtona Halrynjo, Hannah Løke Kjos og Sahra Ali Abdullahi Torjussen ved Core har dybdeintervjuet 30 kvinner og menn fra ulike forretningsområder i forretningsbank og forsikring.

Hovedfunnet deres er at det er trekk ved selve bransjen som forklarer hvorfor kvinnene ikke når toppen: Kvinnene blir møtt med like krav som menn, men ser ut til å ha ulike betingelser for å lykkes.

Å ha hatt tungt kunde- og resultatansvar er avgjørende faktorer for å nå toppen – både når det gjelder lønn og karriere.

Må være tilgjengelige for kundene

I finansbransjen er hverdagen preget av at konkurransen i markets/investment banking, storkunde og topplederjobber krever full dedikasjon – du må være tilgjengelig for kunden på kundens premisser. Har du familie, kreves det dermed at du har bakkemannskap hjemme. Noen som tar hovedansvaret, forteller forskerne i et innlegg på Cores hjemmesider.

Menn i karriereyrker har ofte dette bakkemannskapet.

Noen av kvinnene har det også, men forskerne ser at kvinner i karriereyrker i privat sektor oftere har partnere som jobber like mye som de selv gjør. Dermed blir det vanskeligere å kombinere en toppjobb med familieliv.

– Å ha hatt tungt kunde- og resultatansvar er avgjørende faktorer for å nå toppen – både når det gjelder lønn og karriere. Som følge risikerer bransjen å ikke få de beste, men de som er villige til å ofre familielivet, sier forsker Sigtona Halrynjo på Cores hjemmesider.

Skjevt etter permisjon

I dette bildet blir også foreldrepermisjonen en utfordring for kvinnene. Mens mennene typisk tar permisjon på sommeren når kunden har fri, og beholder sine kunderelasjoner, må mødre som jobber i kundefront gi fra seg kundene når de går ut i permisjon. De risikerer å ikke få tilbake kundene når de kommer tilbake fra permisjon, og må ofte starte på scratch.

Forskerne finner ikke at bransjen har mistillit til kvinner eller lite tro på likestilling. Det jobbes med å rekruttere flere kvinner inn i bransjen.

De har også vurdert om kvinner vurderes annerledes enn menn for like prestasjoner. Her er forskernes svar «både og». Dette var det mer av tidligere, men de hører fortsatt historier om forventninger om maskulin adferd og «gutteklubben grei».

Direktør eller banksjef i finans:

  • 28 % er kvinner

  • 72 % er menn

Kvinner og menn blant alle ansatte:

  • 47 % er kvinner

  • 53 % er menn

Powered by Labrador CMS