Ledelse

Svenske forskere har studert åtte eliteklubber og intervjuet folk fra ulike idretter i håp om å finne ut hva som kjennetegner et vinnerlag.

Tøffe krav og omtanke ga bedre prestasjoner

Næringslivet kan lære mye av måten fremgangsrike idrettsklubber jobber på, mener svenske forskere.

Publisert Sist oppdatert

Lest om ledelse. Hva er det som gjør at enkelte lag blir vinnere? Margareta Oudhuis, seniorforsker i arbeidsvitenskap ved Högskolan i Borås, og Stefan Tengblad, professor i foretaksøkonomi ved Högskolan i Skövde, har forsøkt å finne svar.

De har intervjuet klubbledere, trenere og spillere i åtte fremgangsrike toppidrettsklubber i Sverige, og fant ifølge bladet Personal och Ledarskap noen felles kjennetegn hos klubbene. Dette er faktorer som også næringslivet kan la seg inspirere av, mener forskerduoen.

Gir «alt»

Noe av det som går igjen i klubbene, er hengivenhet. Og de finner den både hos ledere, medarbeidere og spillere. Dette er folk som stort sett gir alt.

Margareta Oudhuis sier til Personal och Ledarskap at hengivenhet skapes av delaktighet og når enkeltpersoner for sjansen til å utvikle seg og være kreative. Dessuten handler det om ønsket om å vinne, heller enn økonomisk vinning.

Krav + omtanke

Det ble, kanskje ikke så overraskende, avdekket sterke prestasjonskulturer. Disse var bygget på høye og tøffe krav, men kravene var kombinert med omtanke. Lederne og spiller tok hånd hverandre og så hverandre. De klarte å skape et inkluderende klima og et sterkt fellesskap. Forskerne passer imidlertid her på å presisere at omtanke ikke er nok. Tøffe krav må til for at spillerne skal føle at de utvikler seg.

– En av klubbene i undersøkelsen byttet trener, og hen fokuserte bare på omtanken. Det ble ikke bra i det hele tatt, sier Oudhuis til Personal och Ledarskap.

Tar ansvar

Andre faktorer som gikk igjen i klubbene var utviklingsorientering, stadige treninger, vinnerånd, uformelle ledere, en spillefilosofi som de trente på og lagbygging.

Forskerne fant i disse lagene en tydelig rollefordeling og en godt oppbygget gruppe- og fellesskapsfølelse. De jobbet mot felles mål, utfordringer de skulle klare sammen. Det var også en høy grad av medarbeiderskap, det vil si at medarbeidere tok ansvar for både egne oppgaver, arbeidsmiljø og resultater.

Resultatene fra denne studien er presentert i boken «Vinnande ledarskap».

Powered by Labrador CMS