Føler du deg overveldet av ansvar og oppgaver, er det flere ting du kan gjøre, skriver lederutvikler og coach Rebecca Zucker har blant annet jobbet med Amazon og Dropbox.

 

Foto

Dreamstime

Unngå å bli overveldet av jobben

Publisert: 18. oktober 2019 kl 09.58
Oppdatert: 18. oktober 2019 kl 10.04

Arbeidslivet blir stadig mer komplekst, og tempoet høyere. Det stiller høye krav til både ledere og ansatte. Når oppgaver og forpliktelser på hjemmebane kommer på toppen, er det lett å bli overveldet.

Lever du i troen på at en feil vil ødelegge hele karrieren din? 

Mange forsøker å håndtere dette ved å jobbe mer, når de i stedet burde se på hvordan de kunne jobbet på andre måter, skriver Rebecca Zucker i Harvard Business Review. Hun er lederutvikler og coach, og jobber blant annet med Amazon og Dropbox.

Zucker skriver at en vedvarende følelse av å være overveldet kan ha en rekke negative konsekvenser for våre kognitive evner, blant annet dårligere hukommelse, konsentrasjon og evne til problemløsning.  

Går det for langt kan du også bli syk av det. Velferd.no har tidligere skrevet om at utmattelse i 2019 anerkjent av WHO som en sykdom.

5 veier ut av stresset

For å unngå at det går så langt, anbefaler coachen fem strategier for å mestre situasjonen bedre:

Saken fortsetter under annonsen

1. Finn de største stressfaktorene

Selv om du kanskje ikke kan fjerne dem helt, kan det hjelpe å identifisere hva som er de største og vanskeligste oppgavene du sliter med. Er det et stort jobbprosjekt kan du for eksempel forsøke å dele oppgaven i mer håndterbare deler, be om økte ressurser eller utsatt frist.   

2. Sett grenser for tid og arbeidsbelastning

Det kan du gjøre ved å bestemme deg for hvor mye tid du skal bruke på en oppgave eller et prosjekt, eller når du skal forlate kontoret hver dag. Det kan også være å sette grenser for hvilke oppgaver du skal ta ansvar for, og styre forventningene fra de rundt deg.

3. Unngå perfeksjonisme

Perfeksjonisme kan gjøre at oppgaver og prosjekter blir mer krevende enn nødvendig. Tenk igjennom hva som er bra nok og hvor mye det er verdt å bruke ekstra tid på at ting skal bli enda bedre. Det er ofte viktigere at noe blir ferdig enn at det blir perfekt.

4. Deleger oppgaver

Saken fortsetter under annonsen

Tenk igjennom hva som er best bruk av din tid, og hva som heller kan delegeres til andre, eventuelt med litt opplæring. Det kan være deltakelse på møter, ansvar for prosjekter eller enkeltoppgaver. Klarer du å løsne på behovet for kontroll og sette bort noen ting, kan du frigjøre mye tid.

5. Utfordre egne antakelser

Føler du deg stadig overveldet, kan det være du har noen oppfatninger du bør korrigere. Lever du i troen på at en feil vil ødelegge hele karrieren din? Eller at hvis ikke du gjør oppgaven selv, kommer den ikke til å bli gjort bra nok? Kanskje du trenger å komme ut av noen gamle tankemønstre for å redusere følelsen av å være overveldet og få hodet over vannet.