Ledelse

– Hvis du gir folk en lønn som blir opplevd som god nok og rettferdig nok, så blir ikke lenger lønn så viktig, sier Anders Dysvik, professor ved Institutt for ledelse og organisasjon ved Handelshøyskolen BI.

– Stolthet og tilhørighet viktigst

Stolthet og tilhørighet, et godt forhold til sjefen og rettferdighet er de viktigste grunnene til at folk ikke skifter jobb, ifølge BI-professor Anders Dysvik.

Publisert Sist oppdatert

Anders Dysvik, professor ved Institutt for ledelse og organisasjon ved Handelshøyskolen BI, har sammen med kolleger kartlagt grunner til at medarbeidere blir eller slutter i jobben. Han har over tid også fulgt andres forskning på området. Han forteller at resultatene fra denne forskningen er i tråd med internasjonal forskning på årsaker til at folk slutter i jobben, og at det gjelder på tvers av bransjer og sektorer.

Det handler om følelsesmessig tilknytning til jobben

Tilhørighet og rettferdighet

– Det er særlig stolthet og tilhørighet til egen arbeidsplass, det som kalles affektiv organisasjonsforpliktelse, som påvirker om folk blir værende i jobben eller ikke. Det vil si at det handler om følelsesmessig tilknytning til jobben. Om jobben betyr noe for deg personlig eller ikke og om jobben er en viktig del av det sosiale livet ditt, sier Dysvik.

I tillegg er det ifølge professoren avgjørende at man har en høykvalitetsrelasjon til lederen sin og at man opplever at man blir behandlet på en rettferdig og god måte.

– Det er særlig regler og kriterier for fordeling av goder som påvirker om medarbeidere opplever at de blir rettferdig behandlet eller ikke. Hvis prosessen for fordeling av goder er åpen og etterprøvbar, oppleves den også i større grad som rettferdig.

Den mest kjente, internasjonale oversiktsanalysen på feltet er ifølge Dysvik gjort av Rogder Griffeth, professor emeritus ved Ohio University. I hans analyse kommer de nevnte faktorene høyt oppe på lista over grunner til å bli i jobben. Lønn er mindre viktig for å forklare intensjon om å slutte i jobben og om ansatte faktisk slutter.

Kriterier for fordeling av goder påvirker om medarbeidere opplever at de blir rettferdig behandlet eller ikke

Slutter på grunn av lønna?

I Randstads «Employer brand research 2019» seiler «for lav godtgjørelse» seiler opp som den viktigste grunnen til å slutte i jobben (42 prosent har oppgitt dette). Hakk i hæl kommer mangel på utfordringer (41 prosent). Markedssjef i Randstad Norge, uttaler til Dagens Perspektiv at dette ikke nødvendigvis dreier seg som at du opplever å ha dårlig lønn der du er, men at du har fått et bedre tilbud i en ny jobb. Hadde arbeidsforholdene vært bedre på nåværende arbeidssted, så hadde terskelen for å søke ny jobb vært høyere.

«Godt arbeidsmiljø» den viktigste grunnen til at folk velger å bli i jobben, ifølge samme undersøkelsen.

Rettferdig lønn

I den forskningen Anders Dysvik viser til på feltet kommer lønn lenger ned på lista over grunner til å skifte jobb.

På spørsmål om hva han tenker om at lønn oppgis som viktigste årsak til å slutte i jobben i Randstads undersøkelse, tar professoren at han ikke kjenner detaljene i måten undersøkelsen er gjennomført på – og at dette kan påvirke deltagernes svar. Deretter sier han at en mulig forklaring på at for lav lønn kommer høyt opp i en slik undersøkelse, er at lønn inngår i opplevelsen av rettferdighet.

– Kriteriene for fastsettelse av lønn spiller inn, påpeker han, og viser til en studie av lærerlønn som er omtalt i boka «Lønnsomhet gjennom menneskelige ressurser» av Bård Kuvaas og ham selv.

Lærerne i studien reagerte negativt på prestasjonstillegg som rektor ga til enkeltpersoner basert på skjønn. Hvis tilleggene i stedet ble gitt ut fra rolle og ansvarsområde var de lettere å akseptere. Da var det en åpen og ærlig sak.

– Hvis du gir folk en lønn som blir opplevd som god nok og rettferdig nok, så blir ikke lenger lønn så viktig.

De fleste synes det er fint med forutsigbarhet og jobbtrygghet

– Myte at «alle» vil bytte jobb

I Randstads undersøkelse oppgir 17 prosent at de har byttet arbeidsgiver siste år, 83 prosent forble hos arbeidsgiver siste år og 24 prosent planlegger å bytte arbeidsgiver i løpet av ett år. De europeiske tallene fra samme undersøkelse viser samme tendens. Prosentandelen for å bli i jobben ligger bare litt lavere, på 81 prosent.

Anders Dysvik viser til at også OECD-rapporter viser at stabiliteten i jobbmarkedene er høy.

– Vi hører ofte at «alle» bytter jobb hele tiden, at alle er konstant digitale og at alle er jobbnomader, men det ser ikke ut til å stemme. De fleste synes det er fint med forutsigbarhet og jobbtrygghet, noe som igjen påvirker prestasjoner og jobbtilfredshet.

Hva er de største mytene om jobbmarkedene?

– Jeg tror mange overvurderer mennesket som en instrumentell aktør, som er opptatt av seg selv sine goder. De undervurderer hvor viktig tilhørighet til arbeidsplassen og relasjonen til kollegene er. I bunn og grunn er vi sosiale vesener, og når vi først føler tilhørighet og tilknytning, så er det et sterkt lim. Det handler om å bli sett, og dét gjelder på tvers av generasjonene. I tillegg kommer mestring, utvikling og det å ha selvtillit på det man gjør.

Powered by Labrador CMS