Ledelse

Alle de nær 400 ansatte i Hurtigruten som fikk tilbud om å gå over til Havila Kystruten, har takket ja. Kystruten eies av Havila Holding AS, som har hovedkontor i Fosnavåg på Sunnmøre.

Hurtigruten-ansatte takker ja til konkurrenten

Alle de nær 400 ansatte i Hurtigruten, som fikk tilbud om å gå over til Havila Kystruten, har takket ja.

Publisert Sist oppdatert

I januar 2021 tar Havila Kystruten over driften av fire skip på strekningen Bergen-Kirkenes. I dag er det Hurtigruten som har oppdraget, med sine 11 skip. Nå har alle av nær 400 ansatte takket ja til å gå over til det konkurrerende foretaket, melder NTB.

Bakgrunnen for at regjeringen valgte å anbudsutsette strekningen for 10 år var imidlertid dramatisk: Hurtigruten AS, som er 80 prosent britisk eid, har stått for gods-, post- og persontransport av rundt 400.000 personer hvert år. For dette har selskapet fått rundt 700 millioner kroner årlig av den norske stat. Denne støtten var kontroversiell, og ble etterhvert klaget inn for EØS-tilsynet ESA.

Men dette bidro til at Solberg-regjeringen utlyste tre kontrakter på anbud. Med fordelingen 7 skip til Hurtigruten og 4 skip til Havila kunne ESA vende tommelen opp, siden EØS-avtalen tillater at staten kompenserer selskaper for å tilby tjenester som markedet selv ikke leverer, slik tilfellet er for kystruten, skriver NRK.

Skipstrøbbel

Havila la 400 millioner kroner på bordet til det spanske rederiet Hijos de J. Barreras, som forhåndsbetaling for to av skipene, «Havila Pollux» og «Havila Polaris», som skal i drift på strekningen Bergen-Kirkenes. Per januar 2020 er disse skipene uferdige stålskrog. Det spanske verftet fikk økonomiske problemer og permitterte 1300 medarbeidere i august i fjor. Etter først å ha meldt om forsinkelser, valgte verftet til slutt å kansellere ordren på de to skipene.

Dersom Havila mangler skip ved kontraktstart, venter klekkelig dagbøter.

Byggingen av Havilas to andre skip går som planlagt i Tyrkia.

Nylig meldte flere medier at selv om andre verft skulle få oppgaven med å bygge «Havila Pollux» og «Havila Polaris», vil de to skipene uansett ikke bli klare til oppstarten av kystruten i januar 2021.

Dermed ser det ut til at tråling av leiemarkedet er eneste utvei for Sunnmørsrederiet. Ifølge toppsjef Arild Myrvoll i Havila Kystruten er Havilas skip svært miljøvennlige.

– Vi kommer til å seile langs norskekysten med de mest miljøvennlige skipene som seiler langs kysten, sier han til NRK.

Skipene som bygges er miljøvennlige passasjerskip. Ifølge Havila har fartøyene blant annet verdens største batteripakker, som gjør at de kan gå i fire timer uten støy og utslipp, melder NTB.

Powered by Labrador CMS