Ledelse

Tre forskere har i 10 år studert hvordan ledere kan tilby hjelp på en effektiv måte, uten at de ansatte opplever det som ubehagelig kontroll eller detaljstyring.

Hvordan hjelpe uten å detaljstyre?

Hjelp og støtte fra lederen kan oppleves kontrollerende for de ansatte. Her er 3 tips for å gi hjelp som virker.

Publisert Sist oppdatert

Ingen liker at sjefen henger over skuldrene deres eller detaljstyrer oppgaver de egentlig har bedt ansatte å løse. Uønsket hjelp kan gjøre at ansatte føler seg overvåket eller undervurdert.

Men å overlate de ansatte til seg selv er heller ingen god løsning. Spesielt ikke nå, når mange uansett i større grad enn vanlig må klare seg selv på hjemmekontoret.

Omfattende forskning dokumenterer at støtte og hjelp fra ledere, gjort på riktig måte, gir betydelig bedre resultater enn om de ansatte må klare seg selv. Det skriver tre professorer ved Harvard Business School, New York University’s Sterk School of Business og University College London’s School of Management i Harvard Business Review.

10 års forskning

De har i 10 år studert hvordan ledere kan tilby hjelp på en effektiv måte, uten at det oppleves som ubehagelig kontroll eller detaljstyring. Forskningen munner ut i konkrete råd for hvordan ledere kan gå fram.

«Som et utgangspunkt må dine ansatte vite at du er villig til å tilby hjelp, og de må være komfortable med å be om det» skriver de.

I tillegg må ledere må også ha en grunnleggende forståelse for innholdet i arbeidet og ha tid og energi å gi, ifølge professorene.

Dine ansatte må vite at du er villig til å tilby hjelp, og de må være komfortable med å be om det

Basert på forskningen sin peker de på tre nøkkelstrategier for å være en hjelpsom sjef, uten å detaljstyre:

1. Gi hjelp til rett tid

Ledere bør vente med å gi råd og hjelp til de ansatte selv opplever at de har utfordringer, i stedet for å prøve å forebygge problemene, skriver forskerne. Da er de mer mottakelige for råd. Når lederen kommer inn på dette tidspunktet tar de ansatte hjelpen mer til seg og tar bedre beslutninger enn de som får hjelp ved oppstarten av arbeidet.

2. Gjør det klart at målet ditt er å hjelpe

Siden ledere også har i oppgave å evaluere de ansatte og dele ut belønning og straff, kan deres involvering av og til bli vanskelig. Derfor bør ledere gjør det klart at de ikke går inn i prosjektet for å dømme eller ta over, men for å hjelpe. Forskningen viser at når ledere gjør dette veldig klart, blir hjelpen oppfattet mer konstruktiv.

3. Finn en god rytme for å bidra

Det er viktig å finne et godt mønster for involveringen. Trengs det intens veiledning og hjelp en kort periode, eller er det bedre at lederen er innom og avlaster og gir råd innimellom over en lengre periode? Som leder må man finne ut hva slags hjelp som fungerer best for det aktuelle prosjektet og for de som skal motta hjelpen.

Forskerne minner om at medarbeidere som jobber hjemmefra lett kan føle seg isolert og forlatt. Støtte og hjelp fra lederen kan være viktigere enn noen gang, hvis den bare gis på riktig måte.

Powered by Labrador CMS