Ledelse

Simon Elvnäs oppfordrer ledere til å synliggjøre det arbeidet medarbeiderne har gjort.

Jobb med motivasjonen på hjemmekontorene

Forsker Simon Elvnäs råder ledere til å jobbe med forsterkningsfaktorer; faktorer som forsterker det vi gjør og får oss til å fortsette å jobbe.

Publisert Sist oppdatert

LEST OM LEDELSE. Hva er det som får oss til å begynne å jobbe, fortsette å gjøre det og være fornøyde?

Det svenske bladet Personal och Ledarskap har stilt spørsmålet til Simon Elvnäs. Se noen av hans råd nederst i artikkelen.

Elvnäs jobber med en doktorgradsavhandling om arbeidsledelse ved Kungliga tekniska högskolan i Stockholm, og har filmet over 500 ledere for å finne ut hvordan ledere faktisk ter seg i lederrollen. Han har skrevet boken «Effektfull», jobbet som konsulent og holdt tallrike foredrag om arbeidsledelse.

Filmene hans har avsløre at ledere ikke gjør det de selv tror de gjør. Eksempelvis trodde lederne selv at de ga medarbeidere tilbakemeldinger i 40 prosent av den tiden de snakket sammen, men de faktisk ga tilbakemeldinger i bare 0 til 2 prosent av tiden.

Forsterkningsfaktorer er svaret på spørsmålet om hvorfor han eller hun gjør det som blir gjort

Elvnäs har tidligere snakket om arbeidsledelse, tilbakemeldinger, motivasjon og effektivitet i et større intervju her i Dagens Perspektiv.

I intervjuet i Personal och Ledarskap råder Elvnäs ledere til å jobbe med såkalte forsterkningsfaktorer; det vil si faktorer som forsterker det vi gjør og får oss til å fortsette med samme aktiviteter.

– Forsterkningsfaktorer er svaret på spørsmålet om hvorfor han eller hun gjør det som blir gjort, sier Elvnäs til Personal och Ledarskap.

Tre vanlige forsterkningsfaktorer er: arbeidsoppgaver, kollegaer og ledere. Det finnes mange flere, og Elvnäs trekker særlig fram at en «tredjepart» kan påvirke motivasjonen. Det være seg elever og lærere i skolen, eller kundene i en bedrift.

Elvnäs viser i Personal och Ledarskap til at studier han har gjort har vist at faktorene balanserte hverandre. Hvis en forsterkningsfaktor ble sterkere, for eksempel lederen, så ble betydningen av de andre faktorene mindre – gitt at produktiviteten var den samme.

Under pandemien – når mange jobber fra hjemmekontorer – er fortsterkningsfaktorer en verdifull tankemodell, mener Elvnäs. I intervjuet trekker han frem en rekke forsterkningsfaktorer ledere kan jobbe med for å fremme økt motivasjon.

Han mener også at ledere bør kartlegge hvilke faktorer det er som driver arbeidet framover på arbeidsplassen.

Dette er rådene han gir til ledere om tre av faktorene:

  • Arbeidsoppgavene
    Gjør arbeidsoppgavene folk utfører blir synlige. Det kan fungere som motivasjon gjennom forsterkning og bekreftelse. En måte å gjøre det på, er å tydeliggjøre når arbeidsoppgaver er klare. La medarbeidere oppsummere det som er gjort ved arbeidsdagens slutt – for å tydeliggjøre. Ledere kan spørre seg selv om hvordan de kan bidra til å synliggjøre arbeidsoppgaver. Elvnäs oppfordrer dem til å tenke igjennom spørsmål som: Hva i arbeidets utførelse får deg til å gjøre mer? Hva er utfordrende? Hva gir energi?
  • Kollegaer
    Kollegaer kan noen ganger være viktigere hva angår tilbakemeldinger enn det lederen er, mener Elvnäs. Dette fordi de kan være nærmere og ha bedre innblikk i de faktiske arbeidsoppgavene. Når folk møtes på en arbeidsplass skjer mye av dette spontant. På hjemmekontor må man finne andre måter å gjøre det på. Ifølge Elvnäs kan en for eksempel dele medarbeiderne opp i små grupper, og la medarbeiderne i gruppa gi tilbakemeldinger til hverandre.
  • Lederen
    Lederen er i kraft av sin rolle og betydning viktig i arbeidet med å synliggjøre og gi tilbakemeldinger på arbeidet de ansatte gjør. Dette er noen spørsmål lederen kan stille, mener Elvnäs: Hvor ofte trenger medarbeidere å treffe meg, på hvilken måte skal vi møtes og hva vil medarbeiderne at vi prater om? Hvordan kan jeg bidra?
Powered by Labrador CMS