Ledelse

Ledere som stilte spørsmål ble vurdert som betydelig mer troverdige og ydmyke enn andre ledere, ifølge undersøkelsen.

Gode ledere stiller spørsmål

Som leder trenger du ikke gi inntrykk av å ha alle svar. Tvert imot. Stiller du heller spørsmål, øker de ansattes engasjement og innsats, ifølge ny forskning.

Publisert Sist oppdatert

Spør du ofte de ansatte hva de mener er rett prioritering eller hvordan dere skal løse en oppgave?

Ledelse forbindes mer med å bestemme og konkludere enn med å spørre. Men en ny studie fra den franske handelshøyskolen INSEAD, omtalt på INSEAD Knowledge, tyder på at spørsmål burde få en viktigere rolle.

Gir lyst til å hjelpe

Å stille spørsmål kan bli sett på som et svakhetstegn, tenker noen ledere. De frykter at det kan få folk til å tvile på deres kompetanse. Men forskning gjennomført av Natalia Karelaia ved INSEAD og Irina Cojuhrenco ved University of Surrey viser noe annet.

Bare 29 prosent av lederne i undersøkelsen stilte ofte spørsmål til sine ansatte, skriver de to forskerne. Mange var bekymret for å bli ansett som mindre kompetente hvis de gjorde det.

Men når forskerne spurte vanlige arbeidstakere, viste det seg at de vurderte ledere som stilte spørsmål som betydelig mer troverdige og ydmyke, og at de derfor var mye mer motiverte til å gjøre en innsats for dem enn ledere som ikke stilte spørsmål. Spørsmål anerkjenner andres styrker og bidrag, og øker de ansattes engasjement, konkluderte forskerne.

Liten kostnad

Kostnaden ved å stille spørsmål, i form av at lederen ble sett på som mindre kunnskapsrik, viste seg å være veldig liten.

For erfarne ledere medførte det ingen slik kostnad å stille spørsmål. Ledere som i utgangspunktet var nye eller hadde lavere kompetanse, fikk likevel noe «straff» for å stille spørsmål, men effekten var svært liten.

Forskerne konkluderer med at gevinsten ved å stille spørsmål er stor, større enn informasjonen eller løsningene du får fra dine ansatte, og at kostnaden er liten.

3 råd om å stille spørsmål

De to forskerne gir likevel noen råd om hvordan ledere bør bruke spørsmål:

1. Spør «vet du?» framfor å si «jeg vet ikke»

Ledere som sa «jeg vet ikke» ble i undersøkelsen i større grad vurdert som lite kompetente enn de som sa «vet du…?». Selv om spørsmål også kan tolkes som en måte å si at man selv ikke vet, gir det et positivt signal om nysgjerrighet som løfter andre uten å degradere en selv.

2. Etabler lederposisjonen din først

Ferske ledere bør være klar over at det kan ha en liten kostnad å stille spørsmål. De bør derfor sørge for å vise at de er klare for rollen og i stand til å levere, før de bruker en veldig spørsmålstung ledelsesstil. De bør også kommunisere tydelig at det er de som tar den endelige beslutningen.

3. Still de rette spørsmålene

Det er ikke likegyldig hvilke spørsmål du stiller. Spørsmål som bare er ment å lede de ansatte mot et forhåndsbestemt svar, eller de du stiller fordi du er for lat til å finne informasjonen selv, vil ikke oppfattes som ydmyke. Still spørsmål som viser at du trenger den ansattes unike ekspertise og innsikt.

Powered by Labrador CMS