Ledelse

Noen organisasjoner tar formålet sitt seriøst og drives og motiveres av det i hverdagen. Andre bare formulerer et formål, et «mission», uten å ta det i bruk, registerer Alexander Madsen Sandvik, førsteamanuensis ved Institutt for strategi og ledelse ved Norges Handelshøyskole.

Bruk bedriftens formål til å motivere de ansatte

Det er en global trend at selskaper oppgir at formålet deres er å gjøre noe for andre. Bedrifter som tar det på alvor, kan tiltrekke seg motiverte medarbeidere.

Publisert Sist oppdatert

Dét mener Alexander Madsen Sandvik, førsteamanuensis ved Institutt for strategi og ledelse ved Norges Handelshøyskole (NHH). Og ringvirkningene skal være mange:

– Vi vet fra forskningen at medarbeidere som motiveres av å gjøre noe for andre presterer veldig bra og ofte trives godt på jobb, sier Sandvik, og henviser til den amerikanske forskeren Adam Grant.

Selv forsker Sandvik på hvordan mission, unike og varige formål, motiverer medarbeidere.

Forskerne råd om hvordan du som leder kan bruke formål som drivkraft i praksis.

Les rådene, med utfyllende kommentarer fra Alexander Madsen Sandvik til høyre (PC/Mac) / nedenfor (mobil/app).

Visjon, formål og strategi

Foto Ledere som vil bruke bedriftens formål til å motivere ansatte, må holde liv i formålet. – Snakk om det og knytt oppgaver opp mot det, råder Alexander Madsen Sandvik, førsteamanuensis ved Institutt for strategi og ledelse ved Norges Handelshøyskole (Foto: NHH)

Forskerne snakker på fagspråket om mission – et unikt og varig formål – visjon og strategi. Begrepene henger sammen, og grovt sett er visjonen idealene selskapet strekker seg etter, mens strategien er de konkrete planene. I midten, med overlappinger i begge retninger, ligger det unike formålet; mission.

NHH-forskerne har blant annet studert Laerdal Medical, som lager utstyr for livreddende førstehjelp, og bruker i artikkelen i Magma selskapet som eksempel:

Visjonen til Laerdal er: «Ingen skal dø eller invalidiseres unødvendig i forbindelse med fødsel eller som følge av plutselig sykdom.» Det unike formålet er «helping save lives»; å bidra til å redde liv. Strategien er å bidra til å redde et gitt antall liv hvert år. Fram til år 2020 var strategien 500.000 liv i året. Senere er tallet blitt forandret til en million.

Floskel-risiko

– Dere bruker i Magma-artikkelen det engelske ordet «mission», og skriver at det motiverer ansatte til gode prestasjoner. Men er ikke «mission» et fremmed og vanskelig ord å bruke i praksis på en arbeidsplass? Kan ledere forvente at noen forstår det?

– Vi har diskutert ordet, og bruker det fordi det brukes i forskning, men i det daglige er det viktigste hvordan selskapene jobber med dette. Herunder at formålet blir en del av organisasjonen og et verktøy for å legge strategi og ta beslutninger. Noen organisasjoner tar dette seriøst og drives av formålet sitt i hverdagen. Andre bare formulerer et mission, uten å ta det i bruk.

For det er en risiko for at fint formulerte formål og visjoner bare blir floskler uten noen praktisk betydning, bekrefter forskeren.

Liv og lære

– Problemet oppstår hvis ansatte som motiveres av å hjelpe andre søker seg til en jobb fordi de vil hjelpe, men opplever at de i praksis får for liten tid til det, sier Sandvik, og bruker en sykepleier som vil hjelpe, men ikke får nok tid til pasientene som eksempel.

– Hvis man ikke ser sammenhengen mellom formålet og det daglige arbeidet, kan det være ødeleggende for motivasjonen og gi dårligere prestasjoner. Det øker også risikoen for at folk slutter.

– Er dette effekter dere finner i de studiene dere nå gjør?

– Ja.

Tiltrekker seg en spesiell type ansatte

NHH-forskerne tror at selskaper som har som formål å hjelpe andre og som klarer å leve som de lærer, tiltrekker en spesiell type ansatte; de prososialt motiverte:

– De vil tiltrekke seg mennesker som har en personlighet som er slik at de har et genuint ønske om å hjelpe andre, utdyper Sandvik, som forklarer at viljen til å hjelpe er noe som de måler gjennom spørsmål i tester.

– Er det et personlighetstrekk?

– Det inngår som en del av noen av de personlighetstrekkene det er vanlig å måle, for eksempel i testen Big Five. Noen hjelper fordi de er pliktoppfyllende, andre fordi de scorer høyt på altruisme, det å gjøre noe for andre.

I et jobbintervju kan det være vanskelig å avdekke kandidater som er genuine hjelpere, men det finnes noen teknikker. Vær konkret, råder Sandvik. Spør for eksempel om hvordan kandidaten har hjulpet andre den siste uken.

– Vinn-vinn

I Magma-artikkelen omtales en metastudie gjort av Desmidt, Prinzie og Decramer om sammenhengen mellom det å ha et mission (et unikt formål) og et selskaps prestasjoner. De finner en liten, men positiv effekt.

– Hvorfor skal ledere legge innsats i dette hvis effekten på prestasjoner er liten?

– Jeg tror det handler om i hvilken grad selskapene faktisk etterlever sitt misson. Jeg tror det kan ha stor verdi hvis ledere klarer å gjøre dette til en del av organisasjonen. Det gir retning, og gjør det lettere å ta smarte strategiske valg til det beste for både selskaper og de ansatte. Jeg tror at et formål om å hjelpe andre er motiverende for ansatte, særlig hvis de får konkrete tilbakemeldinger på effekten av det de gjør. Arbeidet gir mening, det føles berikende. De føler at de oppnår noe som er større enn seg selv, og presterer bedre. Det er vinn-vinn.

Slik kan du bruke unike formål, mission, som drivkraft

  • Snakk om det
    Alle ansatte må kjenne til bedriftens unike formål. Formålet kan bare bidra til bedre prestasjoner hvis det oppfattes som oppriktig og troverdig.
  • Hold det levende
    Gjenta formålet, snakk om det, knytt oppgaver opp mot det. Hold liv i det. – Du må være mer konkret enn du tror, sier Alexander Madsen Sandvik. Han bruker et bilde av ei bøtte med vann med små hull i. Hvis ledelsen ikke hele tiden synliggjør måloppnåelse og konsekvenser knyttet til bedriftens unike formål, vil vannet renne ut av bøtta.
  • Bruk personlige historier
    Personlige møter og historier fra kundene eller andre som er blitt hjulpet skaper troverdighet. Det oppleves som nærere og mer ekte enn hvis en leder forteller. Resultatene tydeliggjøres.
  • Bak det inn i kulturen
    Bedriftens unike formål – det som på fagspråket også kalles mission – må være en del av kulturen; sitte i ryggmargen og være en del av historien om at «slik gjør vi det hos oss». Det er lett å undervurdere betydningen av at det de ansatte gjør må oppleves som meningsfylt i henhold til formålet.
  • Tenk igjennom lederstilen din
    Velg en lederstil der du utvikler medarbeidere til å daglig jobbe for formålet; noe som er større enn dem selv. Det innebærer at lederen stiller krav, myndiggjør ansatte og gir dem ro nok til å gjøre jobben for å oppfylle formålet.
Kilder: Alexander Madsen Sandvik og artikkelen «Hvordan mission motiverer ansatte til gode prestasjoner» av Sandvik, Steven Whiting og Arne Seglem Larsen, Magma nr.7 2019.
Powered by Labrador CMS