Ledelse

Forskerne identifiserte tre nøkkelfaktorer som så ut til å avgjøre om gruppas samhørighet ble styrket eller svekket under koronakrisen.

Slike team ble tettere knyttet sammen under koronapandemien

Mens mange opplever at samholdet med de nærmeste kollegene blir svekket når alle jobber hjemme, sier en av tre at det har blitt styrket.

Publisert Sist oppdatert

En internasjonal studie som ble gjennomført i juni undersøkte hvordan samarbeid i team ble påvirket av at medlemmene måtte samhandle digitalt fra hjemmekontor framfor å møtes på samme sted.

Det viste seg at pandemien delte teamene i to grupper: de som opplevde å få bedre kontakt og de som fikk dårligere. Det skriver forskerne bak studien, professor Michael Lee ved INSEAD og grunnlegger av Organization Builders Koen Veltman på INSEADs nettsider.

En av tre fikk tettere kontakt

Mens 45 prosent av arbeidstakerne opplevde at følelsen av samhold og kontakt hadde blitt dårligere under pandemien, mente faktisk 31 prosent at det hadde blitt bedre. En av fem oppga at det ikke var noen forskjell.

Noen team klarte altså å tilpasse seg den nye situasjonen bedre, og resultatet var at de ble mer knyttet sammen.

3 nøkkelfaktorer

Forskerne identifiserte tre nøkkelfaktorer som så ut til å avgjøre om teamets samhørighet ble styrket eller svekket. Dette gjorde teamene som fungerte godt sammen:

1. Utnyttet teknologien til å kommunisere

De som var gode til å ta i bruk de tekniske mulighetene for å kommunisere og samhandle, opplevde at pandemien brakte dem nærmere hverandre.

Arbeidsplasser som tidligere hadde hatt en blanding av samarbeid på kontoret og noen ansatte som jobbet fra et annet sted opplevde i tillegg at medarbeiderne ble mer likestilte og at det ble lettere å kommunisere og dele informasjon med alle.

2. Etablerte nye virtuelle samhandlingsritualer

De som hørte til team som erstattet den uformelle småpraten på kontoret med digitale alternativer, opplevde en sterkere tilhørighet med kollegene enn andre.

Flere arbeidsplasser brukte tid på å sosialisere digitalt og ha kontakt utenom møtene. Arbeidstakere som opplevde dårlig kontakt med de andre jobbet i team som ikke hadde opprettet slike nye kommunikasjonsritualer.

3. Brukte anledningen til å vise omsorg

Teamene som har god kontakt er også de som er gode til å vise omsorg og hjelpe hverandre. Det er under pandemien mange som opplever stress, usikkerhet og frykt. I de teamene der folk var flinke til å oppmuntre og hjelpe hverandre, opplevde de ansatte større følelse av samhold enn ellers.

Det sto i kontrast til teamene som bare fokuserte på jobb og effektivitet og ikke den menneskelige dimensjonen. Der ble trivsel og samhold redusert under koronapandemien.

Må starte med lederne

Forskerne konkluderer med at når team-samarbeidet skifter til et rent virtuelt samarbeid er det sårbart for å miste noe av kontakten og samholdet i gruppa. Men studien viser samtidig at det ikke automatisk betyr at kontakten blir ødelagt, og at den tvert imot kan styrkes.

«Som med all menneskelig kontakt handler det om å legge inn det arbeidet som trengs, og den innsatsen må starte med lederne», skriver Lee og Veltman.

Powered by Labrador CMS