Ledelse

Å ville gjøre et godt inntrykk er et tveegget sverd

Ifølge kollegaer var det de som IKKE prøvde å gjøre inntrykk som presterte best, viser studie.

Publisert Sist oppdatert

LEST OM LEDELSE. Forskning har vist at spesielt tre strategier for å forsøke å gjøre inntrykk på andre virker godt – i alle fall når det gjelder karriereutvikling.

Det skriver Bård Kuvaas, professor ved Institutt for ledelse og organisasjon ved Handelshøyskolen BI, i sin spalte hos Dagens Næringsliv.

De tre strategiene er: integrasjon (smiger/ å gjøre folk tjenester), selvpromotering (å fremheve egne evner/bragder) og eksemplifisering (å legge inn mer innsats enn nødvendig for å fremstå som engasjert)

De som brukte disse tre strategiene, blir i forskningen omtalt som positive.

To andre strategier, som i mindre grad bidro til å gjøre et godt inntrykk, var å opptre truende og å fremstå som en som trenger hjelp og støtte.

Kuvaas skriver hos DN om flere av funnene i en studie fra Nitya Chawla ved Texas A&M University med flere.

Ett av poengene er at selv om de tre positive strategiene for å gjøre inntrykk kan virke positivt på karriereutviklingen, så er det ikke nødvendigvis dette som står høyest i kurs når kollegaene skal vurdere resultatene.

Forskerne finner at når kollegaene fikk vurdere, så opplevde de at det var de passive – de som ikke brukte noen av fem nevnte strategiene for å forsøke å gjøre et godt inntrykk – som leverte de beste arbeidsprestasjonene.

De passive ble også vurdert som mer ekte og som mer nærværende på jobben; i betydningen stille opp på møter/ holde avtaler osv.

Powered by Labrador CMS