Ledelse

Forskning ved XR-laben ved data-instituttet ved NTNU viser at man kan reagere ganske ulikt på det å tre inn i en virtuell verden, men at det for de fleste fungerer helt greit så lenge man ikke holder på alt for lenge om gangen.

Ditt neste jobbmøte kan skje i en virtuell verden

Kunne du tenke deg å møte kollegaer rundt et virtuelt møtebord som avatarer for å jobbe, ha fredagspils og spille minigolf?

Publisert Sist oppdatert

Mange har kjent på videoutmattelse og sosial sult, flauser har oppstått med kameraet på og flere har snakket i munnen på hverandre helt til de har blitt dempet av kollegaer i løpet av pandemien.

Skal vi fortsette med hjemmekontor, mener professor Andrew Perkis at tiden kan være inne for å skru opp utstyrsnivået på arbeidsplassen og gå inn i en ny virkelighetsdimensjon.

Det skriver han og forskermiljøet rundt virituell virkelighet om i artikkelen Blir VR-briller det nye kontoret? som ble publisert på SINTEF.no tidligere i høst.

Han er professor ved Institutt for elektroniske systemer ved NTNU og leder for XR-Gemini.

– Ledere burde se på effektiviteten av et møte. Jeg har erfart at folk som sitter i videomøter ofte kan ha et annet vindu åpent ved siden av. Hvis møte er litt kjedelig, er det lett å svare på en e-post eller sjekke siste nytt. Disse forstyrelsene forsvinner når man lager et effektivt møte i VR.

For å ha et effektivt møte må man være en tilstedeværende deltaker og ikke drive med sideaktiviteter. Det må være mulig å påvirke og være interaktiv. Hvis man oppfyller to av disse punktene, mener Perkis at man vil få mer ut av møtet, enn om man sitter å ser på at noen holder et foredrag mens man svarer på e-post.

Wow-effekten

Foto Professor Andrew Perkis. (Foto: PeopleImages/iStock)

Til tross for mange teknologiske muligheter til å avansere, har mange hjemmekontorister benyttet seg av videomøter, e-post og mobiltelefon for å kommunisere med kollegaer og kunder gjennom pandemien.

Selv om samfunnet har åpnet opp igjen, har mange arbeidsgivere gitt grønt lys for at ansatte kan benytte seg av hjemmekontor noen dager i uken. Spørsmålet er da om vi skal fortsette å kommunisere på teams og zoom, eller om vi skal ta skrittet videre.

– For de som tidligere har tenkt at VR-briller ikke var noe for dem, kan det være at det er nå endringen vil skje. Disse bærbare brillene som skaper en illusjon av tilstedeværelse i kunstige miljøer har vært på markedet i noen år, men forbindes fortsatt mye med spill og underholdning, forklarer Perkis.

VR har lidd under det mange omtaler som «wow-effekten». Det er gøy en gang, men så legger man det bort. Perkis forklarer at teknologien må gi en opplevelse som gir deg noe.

– Det er vanlige folk som skal bruke dette, ikke de som lager teknologien. Tilstedeværelsen må føles naturlig og interaksjonen som blir muliggjort gjennom teknologien må være noe man har bruk for – for eksempel å dele ideer på en tavle i et virtuelt rom. Slike ting er lettere fordi man har en dybde i VR som man ikke får gjennom en videokonferanse.

Kommunikasjon og læring

Ved IMTEL-laben ved NTNU jobbes det med flere VR-løsninger for å støtte læringsaktiviteter og gruppearbeid som er vanskelig å gjennomføre i Zoom.

Forskere i SINTEF Digital jobber også med hvordan VR kan brukes til kommunikasjon og læring i organisasjoner.

Arkitektbyrået Spinn ble så lei av videomøter at de investerte i VR-briller til alle ansatte. Til digi.no forteller ansatte at i stedet for videomøter der de ikke så hverandre i øynene, og måtte vente på tur med å snakke, opplever de nå at praten går mer naturlig og at de har fått en ny og meningsfylt kontorhverdag med VR.

– Hvis man skal fortsette i en digital hverdag, må det være mer likt det vi opplever i fysiske møter. Det vi opplever i fysiske møter er en form for tilstedeværelse. Tilstedeværelse krever at man får inn dybde og mer interaksjon – det krever ny teknologi. VR-teknologi er et steg på veien mot det, sier Perkis.

Digital ansiktskontakt kan oppleves som utmattende i lengden. Her er VR-brillene radikalt annerledes, ved at du kan bruke hele rommet rundt deg – både sidene, over, under, og til og med bak deg.

Du kan sitte med kollegene dine rundt et virtuelt bord, eller for eksempel møte dem på en strandcafé, i en lun peisestue, på en fjelltopp, i arktiske strøk eller i verdensrommet.

– Dermed slipper du å stirre på det flate galleriet av ansikter og ikke minst se på deg selv dagen lang. Dessuten – du får andre typer inntrykk; kroppsspråk kan leses og blir dermed en naturlig del av møtet igjen, sier Perkis.

Slik kommer du i gang med VR-briller:

  • Du trenger ikke gå for det dyreste alternativet på markedet. Det finnes også billige papp-briller, som enkelt kan kobles til egen mobiltelefon, og gi en helt grei følelse av tilstedeværelse.

  • Kvaliteten på lyd og bilde i nye VR-briller er nå så god at man kan skape en illusjon av innlevelse uten mye av det ubehaget som er blitt rapportert tidligere.

  • Høy kvalitet er nødvendig for at man skal føle en tilstedeværelse og at opplevelsen dermed blir bedre enn alternativene med vanlige videokonferanser.

  • 5G vil gjøre at data sender i sanntid mellom VR-brillene og en server. Det vil dermed åpne seg uante muligheter for sosialisering og samarbeid med kolleger.

  • Facebook’s Horizon Workrooms for Oculus Quest 2 har nettopp kommet på markedet. Den lar deg føle en helt annen tilstedeværelse enn før, og lar deg til og med ta med PCen din inn i det virtuelle rom, inkludert tastatur og ditt eget skrivebord.

  • 14. september, 2021 annoserte Facebook at de går i partnerskap med Zoom om videreutvikling av Horizon Workrooms.

Tolke følelser

Når man bruker VR-briller til møter, aktiveres kroppen i det virtuelle rommet ved at du beveger deg naturlig rundt som om du faktisk er der.

Dette gjør det enklere å føle på stemningene og gå et riktigere inntrykk av kroppsspråket til kollegaene dine. Du kan se om sjefen er stresset eller optimistisk over en ide du nettopp foreslo.

I framtiden vil det også være mulig å ta i bruk VR-hansker som gjør det mulig å håndhilse på kollegaer og klienter i det virtuelle møterommet.

Forskning fra SINTEF viser at oppførselen vår i VR kan sammenlignes direkte med den virkelige verden. Perkis leker med tanke om at det fysiske kontoret i framtiden kanskje vil opphøre å eksistere dersom virtuelle rom blir mer utbredt.

– VR-briller koster ikke lenger all verden, men det krever en strategisk beslutning av ledelsen og vilje til å følge opp og tilrettelegge, sier han.

Kvalm og uvel

Etter pandemien er det nok mange som er sultne på å se kollegaer igjen, ta en fredagspils og være sammen fysisk. For noen kan tanken på å ha på seg en VR-hjelm virke slitsomt i lengden når vi nå beveger oss over til en mer normal arbeidshverdag.

– Hypen og moroa tar en dag kanskje slutt, og det føles bare stressende og som merarbeid å ta på seg en maske på hjemmekontoret. Det kan bli klamt og slitsomt for øynene, og hjernen, sier Perkis.

Noen opplever å bli litt kvalme eller uvel når de bruker VR-briller, spesielt første gangen man prøver dem.

VR-briller koster ikke lenger all verden, men det krever en strategisk beslutning av ledelsen og vilje til å følge opp og tilrettelegge

– Det er liten myte i det at VR gjør deg kvalm. Det henger litt igjen fra den tiden hvor videoteknologien og sporingsteknologien var litt dårligere. Disse teknologiene er i ferd med å bli mye bedre. At man blir kvalm og dårlig kan gjelde for noen få. For å se fordelene ved VR-teknologi, må man se bort fra barnesykdommene og løfte hodet litt.

Forskning ved XR-laben ved data-instituttet ved NTNU viser at man kan reagere ganske ulikt på det å tre inn i en virtuell verden, men at det for de fleste fungerer helt greit så lenge man ikke holder på alt for lenge om gangen.

Perkis forklarer at den største ulempen med VR er at man må lukke seg selv ute fra verden. Du tar på deg noe som gjør at du ikke får med deg hva som skjer i det fysiske rommet du befinner deg i.

– På et tidspunkt vil man kunne ha på seg en brille hvor man føler tilstedeværelse i den virtuelle verden, samtidig som du ikke trenger å lukke den virkelige verden ute. Teknologien må komme etter at mulighetene er realisert. Det er litt som høna og egget.

Et ungt fenomen

NTNU har testet ut VR teknologi i undervisningen sin og brukt det aktivt når studenter fra de tre ulike campusene i Gjøvik, Trondheim og Ålesund skal samarbeide.

– Studentene tar helt av. De forstår teknologien mye raskere enn meg. Det ligger mer naturlig for dem og de finner feilene ved teknologiene.

Han mener det er avgjørende at unge forbrukere tar i bruk VR fordi de påpeke feil til produsentene – gi beskjed om hva som fungerer og ikke fungerer.

– VR er definitivt ikke laget for meg. Du skal være interessent, men jeg tror de under 50 år vil ha mer glede av denne teknologien enn de over 50 år.

– Tror du dette er framtidas kontorløsning – at kontorene forsvinner helt?

– Jeg personlig håper ikke det, men jeg håper VR kan bli et supplement til dagens kontorløsning. Selv liker jeg best å være på kontoret og ha fysiske møter, men jeg tror VR kan avlaste noen møter for å gjøre dem mer effektive. Framtiden er en kombinasjon – vi må ta det beste ut fra der vi har vært, men ikke snu rundt om på alt.

Powered by Labrador CMS