Ledelse
Hvordan si nei på jobb uten å få skyldfølelse
Tenk igjennom hva du helhjertet skal si ja til. Dét gjør det lettere å si nei på en god måte.
Hun møter ofte folk som synes det er vanskelig å si nei til avbrytelser og flere oppgaver på jobben.
– Hvorfor er det så vanskelig å si nei?
– Det er vanskelig å sortere andres forventninger, og mange er redde for å bli upopulære. Ofte handler det om at vi ønsker å fremstå som vennlige, imøtekommende og serviceinnstilte. Vi vil prestere og samtidig bevare relasjonen til gode kollegaer, sjefer og kunder. Andre har vanskelig for å si nei fordi de er redde for å gå glipp av noe.
- Ullmanns 5 strategier for å si nei på en god måte, se lenger ned i artikkelen.
Flere gevinster
Å si nei på en god måte har flere gevinster, skriver hun i boken. Du kan jobbe mer effektivt, du kan lette din egen hverdag og trives bedre ved å la være å ta på deg for mye.
En ekstra gevinst, er ifølge Ullmann at kollegaer får mer respekt for deg.
– Samarbeidet blir bedre, fordi du får mer overskudd til å si et helhjertet ja til de oppgavene du sier ja til.
– Vil det ikke kunne hemme utvikling og resultater hvis alle skal si nei til alt de mener de ikke har tid til? Å ha evnen til å omprioritere er vel positivt?
– Noen ganger må man gjøre noen nye prioriteringer, men samtidig er det viktig å passe på at du som en hovedregel leverer på de tingene du allerede har sagt ja til.
Bli flinkere til å si ja
Den viktigste strategien Ullmann anbefaler for å si nei på en god måte handler, paradoksalt nok, om å bli flinkere til å si ja.
– For mange kan det være vanskelig å si nei fordi de ikke vet hva de ønsker. Men hvis du har en hel haug uprioriterte arbeidsoppgaver og det kommer flere oppgaver til, er det vanskelig å si nei. Du har ikke overblikk over hva du har sagt ja til.
Hennes klare råd er å prioritere. Dét gjør det lettere å se hva du skal si nei til og å forklare hvorfor. Med en god begrunnelse blir det lettere å bevare en god relasjon til andre når du sier nei.
Vis respekt
Et annet råd er å vise respekt for både for seg selv og andre. I boken forklarer hun det gjennom «benkemetoden».
Tenk deg at du jobber intenst for å nå en tidsfrist når noen ber deg om hjelp. Det haster. Du har verken har tid, lyst eller plikt til å hjelpe, men hvordan si nei?
Noen tar da steget opp på «benken» og blir nedlatende, ifølge Ullmann. De ser ikke den andres behov. Dette er sjelden noen god måte å si nei på.
En annen variant er å «krype ned under benken», og bli underdanig. Kanskje forsøker du å si nei, men unnskylder og beklager mange ganger. Du fremstår som usikker på ditt nei. Dette er heller ingen god løsning.
Det beste er ifølge rådgiveren å bli sittende «på benken», og å vise respekt både for seg selv og den andre. Du kan for eksempel si at du forstår at det haster, men at du sitter med en deadline og dessverre ikke kan hjelpe nå.
– Handler du med selvrespekt, vil du også få mer respekt, sier Ullmann.
– Et lederansvar
– Har du noen råd til ledere om det å si nei?
– Jobb med å skape et miljø der det er aksept for å markere og kommunisere sine grenser.
– Hva er din erfaring med ledere? Evner de å si nei?
– Mange ledere jeg møter på kurs har mange av de samme utfordringene som medarbeiderne. Mitt råd er da å hente inspirasjon hos gode ledere. Gode ledere som virkelig utretter noe, er ofte flinke til å markere sine grenser. Antagelig lykkes de ikke på tross av at de er flinke til å si nei, men fordi de der flinke til å si nei på en god måte. Ledere må evne å sortere ut det som er irrelevant. De må passe på tiden sin, og bruke tiden på de riktige tingene. De må kunne si nei på en god måte.