Ledelse

Slik kan en karriere-story se ut. Denne er fra DNV.

Utfordrer tradisjonell video med story-formatet. Slik kan du gå fram …

Publisert Sist oppdatert

Kristoffer Lande, gründer og daglig leder i Gobi Stories AS, gir tips om hvordan kan du lage en «story» som slår an hos potensielle jobbsøkere.

– Hold det kort; «short and sweet», er hans første tips.

Gobi-eksempel på hvordan man kan lage en god story:

Nederst i artikkelen finner du et eksempel på en dårlig story.

Lande og fire andre NTNU-studenter startet teknologiselskapet Gobi i 2015, og har spesialisert seg på å bygge story-formatet inn på nettsider.

Erfaringen er at arbeidsgivere som skal presentere arbeidsplassen for mulige jobbsøkere med filmklipp og/eller bilder i en «story» ofte vil ha med altfor mye.

– En story kan være så lang man bare vil, men vi ser at det beste er å holde det mellom 2 og 15 filmklipp.

– Hvert klipp anbefaler vi å holde under 15 sekunder, blant annet fordi analysene våre viser at en lang story øker sannsynligheten for at færre henger med fra start og helt til slutt, sier Lande.

Story-formatet

Mange vil kjenne story-formatet fra Snapchat og Instagram. Kort fortalt så filmer du korte klipp med mobilen og/eller bruker stillbilder, som deretter enkelt settes sammen til en historie som kan spilles av.

Historien er delt inn i kapitler, der du – hvis du ikke vil se alt – kjapt kan hoppe videre til starten på neste bit. Det kan også legges på ulike effekter og noe tekst.

Gobi har nå vendt «story-blikket» mot HR- og rekrutteringsmarkedet. Tester de har gjort i dette markedet har gitt lovende resultater, og de forsøker nå å selge inn story-formatet som et alternativ til de tradisjonelle karrierevideoene.

Du vet; disse videoene der ansatte forteller om arbeidsplassen og hverdagen sin.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Dagens Perspektiv

Se våre tilbud

Dagens Perspektiv
Digitalt

Se våre tilbud

Powered by Labrador CMS