Ledelse

1 av 4 mangler overskudd etter jobb

Her får du som leder tips om hvordan du kan få mer opplagte medarbeidere.

Publisert Sist oppdatert

Simployer-rapporten «Engasjement blant ansatte 2022» kan fortelle om at 8 av 10 opplever stress på jobben. Majoriteten mener at det er positivt stress.

Likevel oppgir en av fire arbeidstakere at de mangler overskudd til andre aktiviteter etter endt arbeidsdag og hver tredje arbeidstaker oppgir å ikke få tilstrekkelig med hjelp når det er for mye å gjøre.

Like mange oppgir at de ikke får nok tid til å hvile. Det er en todeling i arbeidslivet, der rundt 3 av 10 ikke føler seg frisk og opplagt.

– Å snu denne trenden er en felles oppgave, men jeg vil påstå at vi som arbeidsgivere spiller en spesielt viktig rolle. Vi må sørge for at jobben er et sted hvor vi løfter hverandre og i fellesskap kommer oss videre, skriver Caroline Fjellner i rapporten. Fjellner er Interim Chief Product Officer i Simployer.

Jobbstress

Tidspress, mangel på kontroll og dårlig stemning. Det er de tre vanligste årsakene til at vi opplever jobbstress.

– Ansvaret for at du går på jobb med en bra følelse i magen ligger både hos deg selv og hos arbeidsgiveren. Ledelse må utvikles til å handle mer om tillit enn om kontroll. Med tillit bygger man grunnlaget for selvgående medarbeidere som føler seg vel, sier HR-rådgiver Ida Ljungberg hos Simployer i en pressemelding.

For å bygge en virksomhet der helse har en mer fremtredende rolle, må kunnskapsnivået øke om hvordan arbeidsmiljøfaktorer påvirker medarbeidernes fysiske og psykiske helse. Ikke minst hos lederne.

– Lytt til medarbeidernes behov og ønsker. Framfor alt spør, og vær genuint opptatt av svarene du får. Ledere må også innse at tillit bygges opp over tid. Få våger å åpne seg om sin faktiske tilstand hvis spørsmålet stilles av plikt mer enn oppriktighet, sier Ljungberg.

Som gruppe bør man også sammen reflektere over hvordan individuelle behov kan forenes med teamets og virksomhetens behov.

– Min oppfatning er at lederen bør kunne begrunne beslutningene som tas for medarbeiderne. Neste steg må være å tørre å teste nye arbeidsformer. Evaluér og gjør om på det som ikke fungerte. Målet må være å finne arbeidsformer som fungerer for både arbeidsgiver og medarbeidere. Uansett hvor arbeidet utføres, sier Ljungberg.

Powered by Labrador CMS