Ledelse

3 strategier for å lede et underbemannet team

Mangelen på arbeidskraft kan føre til at arbeidsbyrden øker kraftig for dem som er igjen i bedriften.

Publisert Sist oppdatert

­Lest om ledelse. Det er store bevegelser i arbeidsmarkedet, og mange bransjer melder om vansker med få ansatt nye folk.

Her i Norge anslår Nav at det mangler arbeidskraft som tilsvarer flere enn 70.000 personer, ifølge NTB. Det er over 24.000 flere enn på samme tid i fjor.

Vanskene med å få tak i nye medarbeidere kan gjøre at de andre i bedriften får betydelig mer å gjøre.

Men hvordan skal du som er leder gå fram for å lede et underbemannet team?

I tillegg til å omfordele arbeidsoppgaver, leie inn vikarer og sette ut noen av de mindre kompliserte oppgavene, har Margaret M. Luciano, førsteamanuensis i organisasjon og ledelse ved Pennsylvania State University, gitt følgende råd i et innlegg på sidene til Harvard Business Review:

Prioritér mellom prosjekter

«En av de raskeste måtene å få gode medarbeidere til å prestere dårligere på, er å fordele tiden deres utover på så mange prosjekter at de ikke har tid til å gå i dybden», skriver Luciano, som oppfordrer ledere til å la ansatte få jobbe fokusert og gjøre en god jobb.

Hvis tiden fordeles utover på for mange prosjekter, kan resultatet bli fulle kalendere, dobbeltbooking av møter, mange frustrerte team og dårlige resultater.

Gå for færre prosjekter, istedenfor flere, og utsett det du kan, råder Margaret M. Luciano. Og tenk strategisk rundt det du ikke kan utsette.

Prioriter kjernekundene

En portefølje av ulike kunder og produkter kan redusere risiko og være bra for businessen, men hvis dere ikke har tid til å følge opp alle kundene på en god måte, kan det være bedre å prioritere noen kjernekunder og -produkter; og velge bort andre, mener Luciano.

Hvis medarbeiderne jobber altfor lange dager under stort arbeidspress og har for lite tid til hver kunde, kan både kunde og medarbeider bli misfornøyde.

Risikoen er at du kan miste dem begge, minner hun om.

Men før du går til det skrittet det er å kaste ut kunder, vurdér om noen av dem kan følges opp sjeldnere; men likevel på en god måte.

Forsøk å forbedre måten dere jobber på

Er det noen grep dere raskt kan ta for å bedre medarbeidernes daglige arbeid?

Er det manuelt arbeid som kan automatiseres? Kan opplæring i digitale løsninger eller innføring av flere standardiserte maler spare manuelt arbeid?

Kan antallet godkjenningsnivåer reduseres? Kan dere dele dokumenter istedenfor å sende e-post frem og tilbake?

Vurdér om eksempelvis eksterne konsulenter kan stå for designelementer – for å avlaste de ansatte.

Luciano argumenterer med at selv om det å investere i prosessforbedring kan være dyrt, er det antagelig billigere enn å håndtere at mange slutter; med de kostnadene som følger med det å skulle rekruttere og lære opp nye folk.

Powered by Labrador CMS