Ledelse
– Stress er et komplekst, sammensatt og utydelig begrep i arbeidsmiljøsammenheng, sier Gunn Robstad Andersen, seksjonsleder i Arbeidstilsynet. (Foto: Arbeidstilsynet)
Arbeidstilsynet: – Ledere har et ansvar for å forebygge og følge opp stress
Selv om ordet «stress» er ikke nevnt i arbeidsmiljøregelverket.
Ordet «stress» brukes mye i og om arbeidslivet, men hvis du søker på «stress» i Arbeidsmiljøloven, får du ingen treff. «Stress» er heller ikke en diagnose i sykefraværsstatistikken.
– «Stress» er et komplekst, sammensatt og utydelig begrep i arbeidsmiljøsammenheng, sier Gunn Robstad Andersen, seksjonsleder i Arbeidstilsynet.
Hun viser til at vi snakker om «mye stress på jobben», som er noe utenfor oss selv, men at vi også sier «jeg er så stressa», og da snakker vi om en opplevelse vi har; en reaksjon. Og det er heller ikke sikkert at en hektisk, stressende arbeidsdag påvirker oss negativt. Det å være utsatt for stress over lang tid, derimot, kan føre til en rekke alvorlige helseproblemer.
Tema: Stress og skam i arbeidslivet
Dagens Perspektiv
Nett og papir
3 mnd
99,- 715,-
KJØP
Dagens Perspektiv
Nett og papir
12 mnd
2700,-
KJØP
Dagens Perspektiv
Nett
1 mnd
1,- 199,-
KJØP
Dagens Perspektiv
Nett
12 mnd
2290,-
KJØP