Ledelse

Arbeidstilsynet: – Ledere har et ansvar for å forebygge og følge opp stress

Selv om ordet «stress» er ikke nevnt i arbeidsmiljøregelverket.

Publisert Sist oppdatert

Ordet «stress» brukes mye i og om arbeidslivet, men hvis du søker på «stress» i Arbeidsmiljøloven, får du ingen treff. «Stress» er heller ikke en diagnose i sykefraværsstatistikken.

– «Stress» er et komplekst, sammensatt og utydelig begrep i arbeidsmiljøsammenheng, sier Gunn Robstad Andersen, seksjonsleder i Arbeidstilsynet.

Hun viser til at vi snakker om «mye stress på jobben», som er noe utenfor oss selv, men at vi også sier «jeg er så stressa», og da snakker vi om en opplevelse vi har; en reaksjon. Og det er heller ikke sikkert at en hektisk, stressende arbeidsdag påvirker oss negativt. Det å være utsatt for stress over lang tid, derimot, kan føre til en rekke alvorlige helseproblemer.

For å lese denne saken må du være abonnent

Dagens Perspektiv - nye saker på nett hver dag og 8 papirmagasiner i året. Alle abonnement gir tilgang til alle artikler digitalt og e-utgaven. For å få papirutgaven, velg nett og papir. Vi har disse tilbudene:

Dagens Perspektiv
Nett og papir
3 mnd

99,- 715,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett og papir
12 mnd

2700,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett
1 mnd

1,- 199,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett
12 mnd

2290,-

KJØP

Powered by Labrador CMS