Ledelse

BI-rektor om den norske modellen og pensum: – Studentenes kompetanse skal være like konkurransedyktig ute som i Norge

Publisert Sist oppdatert

­Anita Krohn Traaseth, tidligere leder for Innovasjon Norge – nå medlem av EUs innovasjonråd, og Hannah Gitmark, nestleder i tankesmien Agenda, har tatt til orde for at den norske ledelsesmodellen i langt større grad bør inn som pensum i lederutdanningene.

De ønsker seg blant annet en egen bachelormodul for den norske modellen.

Bakgrunnen er at de i masteroppgaven de sammen har skrevet ved Handelshøyskolen BI finner at unge ledere har lite kunnskap om den norske ledelsesmodellen. Størst er kunnskapshullet når det gjelder institusjonene i den norske modellen; herunder lov- og avtaleverk som regulerer rettigheter, medvirkning og lønnsdannelse.

To av de utdanningsinstitusjonene som utdanner mange ledere er Norges Handelshøyskole og Handelshøyskolen BI.

Rektor ved Handelshøyskolen BI, Karen Spens, viser til at hun ikke kan kommentere Traaseth og Gitmarks oppgave spesifikt, men hun har på e-post sendt Dagens Perspektiv en generell kommentar angående vurderingen av den norske modellens plass i pensum på BI.

– Veier kontinuerlig det norske opp mot det internasjonale

Spens skriver at alle som tar høyere utdanning i Norge burde få en grunnleggende forståelse for norske arbeidslivsregler- og relasjoner og det formaliserte forholdet mellom stat, arbeidsgiver og arbeidstaker.

Hun er videre opptatt av å BI veier det norske opp mot det internasjonale.

– «Den norske modellen» er ikke nødvendigvis basert kun på særegne norske prinsipper, men universelle organiseringsmønster for tillitsbasert samarbeid. For en utdanningsinstitusjon som i stadig større grad konkurrer med andre utenlandske skoler, er det også en kontinuerlig vurdering å veie det norske opp mot det internasjonale, skriver Spens.

– Vi må sørge for at den kompetansen studentene sitter igjen med etter endt utdanningsløp er like konkurransedyktige ute som her i Norge.

– Samtidig betyr samarbeid og handel på tvers av landegrenser stadig mer for mange norske bedrifter. Disse er ikke bare lenger norske, men en del av den internasjonale verdiskapningen.

Powered by Labrador CMS