Ledelse

Dette gjør deg til en mer attraktiv leder

Ledere har en lang vei å gå når det gjelder å motivere ansatte og være en god rollemodell, viser en ny rapport.

Publisert Sist oppdatert

Pandemien har medført store utfordringer for organisasjoner i form av fjernarbeid, sikkerhetsspørsmål, nedskjæringer/oppsigelser, endrede arbeidsoppgaver og endring i lederskap.

Når livet begynner å normalisere seg og arbeidsmarkedet åpner seg igjen, er det en risiko for at mange arbeidstakere som har følt seg låst, går videre.

«Derfor er det nå ekstra viktig å sørge for at medarbeiderne har det bra, er lojale og engasjerte på arbeidsplassene sine, for å øke muligheten for å beholde kompetente medarbeidere,» skriver Netigate i en fersk rapport.

Årets «medarbeiderrapport» fra Netigate tar utgangspunkt i tilbakemeldinger fra 543 yrkesaktive nordmenn vedrørende deres opplevelse av sine arbeidsgivere.

I rapporten kommer det frem at de viktigste drivkreftene for å øke ambassadørskapet blant norske arbeidstakere er:

  • Å styrke tillit til ledelsen, transparens og redusere negativt stress.

  • Ledere som motiverer, er gode rollemodeller og er flinke til å gi konstruktive tilbakemeldinger stiller sterkt.

  • Oppmuntre medarbeidere til å dele tanker og idéer, samt sikre muligheter til å vokse og utvikle seg innen organisasjonen.

  • Lytte til, og verdsette sine medarbeidere

Må kommunisere bedre

En engasjerende leder er flink til å motivere sine medarbeidere, er tydelig i sin i sin kommunikasjon og setter klare mål for sine medarbeidere.

Gode ledere skal gå foran som et godt eksempel og lever etter organisasjonens verdier.

De skal gi jevnlig tilbakemelding i form av konstruktiv feedback og påskjønnelse for medarbeidernes arbeidsinnsats.

Rapporten viser at ledelse er det området norske ansatte er minst fornøyd med. Alle spørsmål innenfor dette området på overordnet nivå, viser et klart forbedringspotensial.

Området hvor norske arbeidsgivere ser ut til å ha størst forbedringspotensial, handler om ledernes evne til å gi konstruktive tilbakemeldinger.

Ledere har også et forbedringspotensial i å kommunisere på en klar måte, samt å sette klare mål for sine team. De samme tendensene kommer fram i spørsmålet om hvor flink nærmeste leder er til å motivere sine ansatte og det at lederen er en god rollemodell.

Tar ikke stress på alvor

Norske medarbeidere ser ikke ut til å føle at arbeidsgiverne tar stress på alvor i høy nok grad.

Tillit til at ledelsen gjør det som er best for selskapet, er et forbedringsområde innenfor alle gruppene, spesielt innenfor gruppen arbeidere.

Resultatene viser også at informasjonsflyten i norske organisasjoner, kan fungere bedre. Her er forskjellene mindre mellom gruppene, og alle gruppene scorer relativt lavt.

Spørsmålet som omhandler om arbeidstiden strekker til for at man får gjort jobben sin, er også et utviklingsområde for norske arbeidsplasser. Man ser at gruppene scorer jevnt over lavt, men offentlig sektor og ansatte som er ledere, scorer noe lavere på dette.

Meningsfulle oppgaver

Resultatene i årets undersøkelse viser at norske ansatte i stor grad føler de har meningsfulle arbeidsoppgaver. Dette er gjennomgående for alle gruppene, men Netigate ser at offentlig sektor scorer litt høyere på dette området.

Tydelighet og autonomi scorer også høyt i årets undersøkelse, spesielt i forhold til hva som forventes av ansatte i sine ulike roller. Følelsen av frihet til å ta egne beslutninger scorer også høyt, men noe lavere enn de andre spørsmålene i kategorien.

Ansatte føler at behovet deres for personlig utvikling og vekst blir relativt godt møtt, men det er muligheter for forbedring her.

Når det kommer til arbeidsoppgaver, er disse i stor grad tilstrekkelig utfordrende for medarbeidere generelt sett. De største forskjellene ser man blant funksjonærer og arbeidere, der arbeidere scorer en del lavere på personlig utvikling og vekst.

Selv om norske ansatte føler at deres meninger blir lyttet til i relativt stor grad, ser Netigate at resultatene på det å oppfordres til å dele sine tanker og idéer om hvordan organisasjon kan forbedre seg scorer lavere. Igjen viser rapporten at arbeidere scorer lavere enn de andre gruppene.

Powered by Labrador CMS