Ledelse

Nye ansatte bruker tiden på vei inn og ut av de fysiske møtene til å finne ut av sin rolle, forventninger andre har til dem og til å oppklare viktige spørsmål.

Disse feilene burde ledere og kollegaer unngå overfor nyansatte

Nyansatte er ofte redde for å mislykkes med oppgavene sine og for å ikke bli inkludert på en ny arbeidsplass.

Publisert Sist oppdatert

LEST OM LEDELSE. Å omskape nyansatte fra utenforstående til fullverdige medlemmer av en arbeidsplass eller et team, kalles for «onboarding».

Den hybride arbeidshverdagen endrer derimot spillereglene. Mye forskning er gjort på onboarding, men ikke i en hybrid hverdag.

Sintef og Knowit har under pandemien studert «ombordstigningen» og organisasjonssosialiseringen av it-utviklere i tre offentlige virksomheter, skriver Gemini.

De finner at nyansatte ikke helt et hva de ikke vet og at det er vanskelig for dem å føle seg fram til gode rolleforståelser fra hjemmekontorstolen.

Normalt ville de tolket seg frem til en slik forståelse ved å stille spørsmål i uformelle kollegasamtaler. Når de i stedet må bruke kanaler som Teams og Slack, føler de seg ofte dumme siden de ikke klarer å spørre om hjelp.

Basert på studien, har Sintef og Knowit tre anbefalinger til arbeidsgiver som skal ta imot nyansatte på hybridkontor:

  • Unngå at de nye brenner inne med spørsmålene sine. Hjelp dem med å formulere spørsmålene gjennom samtale fremfor chat.

  • Unngå ensidig bruk av digital kontakt. Prioriter om mulig å møtes mye fysisk under «ombordstigningen». Dette skaper en følelse av inkludering og tilhørighet.

  • Unngå å bli for formell. Bruk uformelle samtaler og tilrettelegg for de ulikes behov, slik at de forstår hvilken rolle de kan ta.

Powered by Labrador CMS