Ledelse

Festivalledelse: – Jeg føler meg litt maktesløs

Daglig leder i Norske Kulturarrangører Tone Østerdal forklarer at de store internasjonale krisene får både praktisk-banale og alvorlige følger for musikkbransjen.

Publisert Sist oppdatert

Utfordringene står i kø for festivalarrangørene i sommer. De som trodde de kunne få et pust i bakken etter to år med pandemi, må dessverre tro om igjen.

Endrede kjøps- og frivillighetsvaner blandet med høye priser på stål, bensin og strøm er noe av det festivalarrangørene må bryne seg på denne sommeren.

– Jeg føler meg litt maktesløs fordi det er så mange store, strukturelle utfordringer som verken jeg, Norske Kulturarrangører eller noen andre kan løse på egenhånd, sier daglig leder Tone Østerdal.

Bransjeorganisasjonen bruker tid på å bevisstgjøre politikerne om hva de mener må til for å demme opp for ettervirkningene av pandemien og de geopolitiske krisene verden nå står overfor. For eksempel kompetanseflukt fra bransjen.

– Vi er helt avhengig av at det rettes fokus på å få folk tilbake i arbeid i bransjen både med tanke på arbeidsforhold, lønninger og et anstendig arbeidsliv. Det må gjøres noe med presset som skapes på arrangørøkonomien for at vi skal fortsette å ha et mangfoldig kulturliv i Norge.

Inntjeningslokomotiv

Hele musikkbransjen er avhengig av at det blir en vellykket festivalsommer. Sommerens festivaler er et lokomotiv for inntjeningen for resten av året og neste år for mange aktører.

– Etter to såpass krevende år bak oss har vi et ordentlig behov for en god festivalsommer. Det er enkelte faktorer som tyder på at det kan vi få, samtidig vi merker at det ikke er fritt for konsekvenser fra koronapandemien.

Fremdeles opplever bransjen et tregt billettsalg for noen av arrangementene. Noen har solgt ut og gjør det bra, mens andre har med seg billettsalg fra 2020 og 2021.

– Det er ikke lett å få oversikt over det fullstendige billettsalget. Vi hører fra flere medlemmer at det er tungt å få solgt billetter. Noe av årsaken handler om at tilbudet er enormt stort i år. Det er mye som har blitt utsatt flere ganger, og i tillegg kommer det nye arrangementer.

Folkeflukt

Det er også vanskelig for arrangørene å skaffe nok folk – både sceneteknisk, riggere og frivillige til festivalene.

– Det er en betydelig nedgang i frivilligheten. Det er noe vi følger spent med på og håper at skal ta seg opp. Vi håper også publikum gjenoppdager hvor stas det kan være å gå på festival i løpet av sommeren. De har blitt vandt til å fylle fritiden sin med andre ting i løpet av pandemien og det kan ta tid før de finner tilbake til både kulturtilbudene og frivilligheten.

– Mange er privilegerte nok til at de kan betale for festivalbilletten selv og ikke trenger å være frivillige for å få med seg konsertene. Jeg tror generelt at folk dessverre har blitt lei av at ting blir avlyst i siste liten, slik vi ble vandt til under pandemien.

Det tror hun påvirker både frivilligheten og billettsalget. Folk avventer litt for å se om denne festivalsommeren skal gå som planlagt eller om det kommer noen avlysninger.

– Det er usikre og sårbare tider fortsatt. Jeg tror folk er lei av å forplikte seg til arrangementer som det ikke blir noe av. For noen festivaler var det krevende nok å skaffe frivillige før pandemien, men pandemien har dessverre forsterket denne trenden.

Festivaler er helt avhengig av et godt antall frivillige. Hvis ikke det tar seg opp, tror Østerdal at bransjen må se på andre måter å løse festivaler på. Noen har hyret inn russebusser eller idrettslag som ønsker å tjene noen kroner.

Geopolitiske kriser

Kultursektoren påvirkes også av de store geopolitiske krisene som Russlands invasjon av Ukraina. Det fører til forsinkelser av nødvendig utstyr og pandemien gjør at deler av fabrikkvirksomhetene stenges ned i land som Kina som opplever en økning i antall koronasmittede.

– Alt av utstyr og infrastruktur som hentes internasjonalt er preget av forsinkelser i leverandørkjedene og koster mer enn noen gang.

Russland og Ukraina er to store stålprodusenter på den globale arenaen, noe som fører til enorm stålmangel og vansker med å få tak i nye scenerigg og stålgjerder.

– Det er mye små og store ting i en den globale situasjonen som påvirker en arrangør helt ned på mikronivå. Dette skjer samtidig som at bensin- og energiprisene går til himmels.

– Dette påvirker artistene som reiser og frakting av utstyr. Det er dyrere enn det noensinne har vært.

– Vi har lært mye om hva Ukraina bidrar med til verden de siste månedene, på brutalt vis. Veldig mange sjåfører av turnetrailere og turnebusser er ukrainere. De store geopolitiske krisene får både praktisk-banale og alvorlige følger for musikkbransjen.

Flyplasskaos rundt om i Europa kan skape trøbbel for artister som prøver å komme seg til Norge i sommer.

– Vi trengte ikke det i tillegg til alt det andre. De internasjonalt turneene musikerne skal ikke ha så mange hull i turneen sin før hele turneen ryker. Produksjonene er så dyre at de har ikke råd til at turneen hulles ut.

Noen må avlyse

– Tror du noen må avlyse festivaler eller konserter som følge av mangel på folk?

– Vi vil nok oppleve konserter som ikke blir noe av fordi det ikke er tilgjengelige folk innenfor scenerigg, lyd og lys. Det er nok de nye initiativene, som ikke har de nødvendige relasjonene å bygge på som sliter mest. De store festivalene har ofte etablerte avtaler med scenetekniske leverandører og annet nødvendig personell.

På tampen av fjoråret bestilte Kulturrom en rapport fra Telemarksforskning som skulle beskrive konsekvensene av kompetanseflukten fra sceneteknisk bransje under og etter koronapandemien.

Her kommer det blant annet frem at 65 prosent av arrangørene i undersøkelsen svarte at de er usikre på om de har nok sceneteknisk kompetanse når samfunnet starter opp igjen for fullt.

54 prosent av arrangørene svarer at det er sannsynlig (svært sannsynlig, sannsynlig og noe sannsynlig) at planlagte arrangementer ikke kan gjennomføres i 2022 på grunn av mangel på sceneteknikk.

89 prosent av utleiefirmaene sier de kommer til å mangle lydteknikere, 75 prosent svarer at de kommer til å mangle lysteknikere og 89 prosent sier de kommer til å mangle riggere/scenearbeidere

– Det er bekymringsverdig, sier hun.

– Ren magi

På tross av alle utfordringene, understreker Østerdal at folk er veldig optimistiske og glade for å være tilbake.

– Jeg har vært på noen festivaler hvor det har vært full glede, men bak scenen kjenner man på mange av disse strømningene.

– Hva gleder du deg mest til i sommer?

– Mest av alt kommer jeg til å følge med på hvordan det går med de ulike festivalene i sommer og rent personlig gleder jeg meg mest til å få med meg Björk med Trondheimsolistene på Olavsfest i sommer. Det bør bli ren magi.

Powered by Labrador CMS