Ledelse

Når tidsoptimisten tøyser bort at han alltid kommer for sent …

Publisert Sist oppdatert

LEST OM LEDELSE. Det er mange som gir tips om hvordan ledere kan håndtere medarbeidere som er til irritasjon for andre.

To av dem er de svenske psykologene Mattias Lundberg og Anders Wahlberg, som har skrevet boka «Jäkla människa! En handbok i hur du hanterar jobbiga människor på arbetet».

Lundberg, som er førsteamanuensis ved universitetet i Umeå, presiserer overfor bladet Arbetsliv at besværlig adferd ikke er noe som skjer en sjelden gang.

Det er en type adferd som skjer systematisk, den påvirker medarbeiderne på arbeidsplassen negativt og mange synes det er et problem.

I boka lister Lundberg og Wahlberg opp en rekke typer irriterende adferd med tilhørende råd om hvordan man kan håndtere det, skriver Arbetsliv.

Når det gjelder tidsoptimisten, så kan det være en sjarmerende type, selv om han eller hun er en energityv som alltid kommer for sent og aldri leverer i tide.

Lundberg sier til Arbetsliv at tidsoptimister ofte tøyser bort at de er sene, for eksempel ved å fortelle en eller annen utrolig historie om hvorfor de kommer sent til møtet.

Problemet, som mange kanskje ikke tenker over, er ifølge psykologen at resten av arbeidsmiljøet ofte bekrefter adferden ved å tøyse med.

Lundbergs råd er at man heller markerer at dette ikke er ok adferd gjennom å ignorere tidsoptimisten, nøytralt konstatere at han eller hun er ankommet – for så å la møtet fortsette.

­

Powered by Labrador CMS