Ledelse

Når kroppen blir værende i en anspent og aktivert tilstand over lengre tid, kan det ha flere uheldige helsemessige konsekvenser.

Stresser du mye i arbeidsdagen?

Forskere har tre forskjellige perspektiver på stress. Disse er nyttige å kjenne til for å bli bedre på stressmestring.

Publisert Sist oppdatert

LEST OM LEDELSE. Når kjente du sist på den murrende følelsen av å ikke strekke til, ikke ha ressursene, tiden, kompetansen eller den kollegiale støtten du trenger for å føle på mestring og trivsel?

Stress er noe vi alle har et forhold til. Uansett hva jobben din er, er sjansen stor for at du opplever stress fra tid til annen i hverdagen.

Stress beskrives ofte som en manglende overenstemmelse mellom mestringsevne og de utfordringene man står overfor.

Dette illustrerer på mange måter kjernen i hva stress, eller press, egentlig handler om - et opplevd gap mellom de kravene man står overfor og de ressursene man har tilgjengelig.

Positivt stress

Høyskolelektor Elin Akre Trønnes ved Handelshøyskolen BI skriver i et innlegg på BI Business Review at stress ikke nødvendigvis er noe vi skal styre unna for enhver pris.

Såkalt positivt stress, der du mobiliserer kroppens evne til å prestere i møte med en krevende og utfordrende prestasjon, kan gjøre deg mer skjerpet og få deg til å prestere bedre.

Men mange forbinder likevel stress med noe negativt. Når kroppen blir værende i en anspent og aktivert tilstand over lengre tid, kan det ha flere uheldige helsemessige konsekvenser.

Høy grad av stress kan gå utover konsentrasjonen og føre til at du begår feil. Flere kjenner på fysiologiske reaksjoner, som stiv nakke og hodepine. Stadige bekymringer, negative tankemønstre og opplevelsen av å være overveldet er også kjente reaksjoner på stress.

Enten du er leder eller medarbeider eller arbeidsledig, lurer du kanskje på hva som gir best «forsikring» mot helseskadelig stress.

Forskning har vist at en særdeles viktig buffer er sosial støtte som innebærer:

  • Emosjonell støtte (gi og motta omsorg fra kolleger)

  • Oppgavestøtte (avklaring av oppgaver, mål, omfang og forventninger)

  • Informasjonsstøtte (råd, sparring, nok informasjon og kompetanse)

  • Instrumentell støtte (riktig utstyr, teknisk kompetanse og støtte)

  • Evalueringsstøtte (tilbakemeldinger og anerkjennelse)

  • Start med å sørge for at du og dine kolleger opplever mest mulig av denne formen for støtte, da kommer man langt!

3 perspektiver på stress

Forskere har tre forskjellige perspektiver på stress. Disse er nyttige å kjenne til for å bli bedre på stressmestring.

  1. Ytre belastninger (stressorer), også kjent som press, er faktorer som forårsaker opplevelsen av stress. Typiske stressorer kan være for mange arbeidsoppgaver, uklare forventninger, tidspress, manglende støtte, høye krav og lite kontroll, konflikter i arbeidsmiljøet og uklare skiller mellom jobb og familieliv.

  2. Reaksjoner på stress (respons) handler om hva som skjer i kroppen når man blir værende i en anspent og aktivert tilstand over lengre tid. Dette kan ha flere uheldige helsemessige konsekvenser.

  3. Interaksjonsperspektivet ser på samspillet mellom de ytre påkjenningene og vår evne til å påvirke hvordan vi reagerer (responsen). I møte med en stressor, tolker vi bevisst eller ubevisst denne stressoren som en trussel eller mulighet, samtidig som vi bedømmer vår egen evne til å mestre de kravene vi møter.

Powered by Labrador CMS