Ledelse

Tjenerledelse lønner seg:

En ny amerikansk studie viser at den beste lederen ikke nødvendigvis er den som står fremst og viser vei, men heller den som forsøker å være en tjener for sine medarbeidere.

Publisert Sist oppdatert

Tjenerlederskap er ingen ny tanke. Selve begrepet ble lansert av Robert Greenleaf i 1970. Tanken bak denne filosofien er at lederen i en bedrift skal sette de ansattes behov foran sine egne og på den måten motivere de ansatte til å yte sitt beste.

«Tjenerlederskap er basert på premisset om at ledere som er best i stand til å motivere sine tilhengere er de som fokuserer minst på å tilfredsstille sine egne behov og mest på å prioritere sine tilhengeres behov», skrev Greenleaf i 1970.

Skaper tjenerkultur

For å lese denne saken må du være abonnent

Dagens Perspektiv - nye saker på nett hver dag og 8 papirmagasiner i året. Alle abonnement gir tilgang til alle artikler digitalt og e-utgaven. For å få papirutgaven, velg nett og papir. Vi har disse tilbudene:

Dagens Perspektiv
Nett og papir
3 mnd

99,- 715,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett og papir
12 mnd

2700,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett
1 mnd

1,- 199,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett
12 mnd

2290,-

KJØP

Powered by Labrador CMS