Ledelse

Bruker hodejegere ved eksternrekrutteringer

Selv om store norske bedrifter rekrutterer mest internt, viser en undersøkelse Finansavisen har foretatt at nesten alle bedriftene som rekrutterer eksternt velger å bruke hodejegerfirmaer.

Publisert Sist oppdatert

Av 60 selskaper med omsetning over tre milliarder, som har byttet sjef siden 2010, valgte 19 å rekruttere utenfor bedriften. 17 av disse brukte hodejegere i rekrutteringsarbeidet, viser undersøkelsen.

Styrene i oppdrettsgiganten Marine Harvest og fiskeeksportøren Norway Pelagic valgte å rekruttere selv.

Styreleder Ole-Eirik Lerøy i Marine Harvest, sier til Finansavisen at selskapet ikke har noe i mot hodejegere.

– Det spesielle med dette tilfellet var at det var så til de grader offentlig kjent at stillingen var ledig. Da faller jo noe av nytten ved å bruke hodejegere bort, nemlig at rekrutteringsprosessen holdes konfidensiell, sier han til avisen.

– Internt er best

Professor ved Handelshøyskolen BI, Øyvind Martinsen, mener at sjansen er mindre for feilrekruttering dersom lederen hentes fra egne rekker.

– Forutsatt at bedriften innledningsvis har en god rekrutteringsmetodikk, er intern rekruttering best. Da kan bedriften se hvem som har talent for ledelse, og gi vedkommende ledelsesoppgaver av ulike typer under kyndig veiledning. Mange bedrifter har programmer som setter dette i system, som talentutviklingsprogrammer eller traineeordninger, og det kan være gode måter å dyrke frem ledere på, sier han til Finansavisen.

Powered by Labrador CMS