Næringsliv

Apples logo – her på deres butikk i New York – er et godt eksempel på et effektivt logosymbol.

God logo gir gode resultater

Effektive logoer kan ha positiv effekt både på kundens tilknytning til et merkenavn og på selskapets resultater, viser ny forskning.

Publisert Sist oppdatert

Tenk på McDonalds knallgule, grafiske M på rød bunn. Eller Apples hvite eple, som det er tatt en liten bit av. Logoen er det grafiske kjennemerket til virksomheter, og brukes den riktig, kan den ha riktig god effekt, skal man tro ny forskning.

Forskerne C. Whan Park (University of Southern California Marshall School of Business), Andreas B. Eisingerich (Imperial College Business School, London) og Gratiana Pol (Marshall School of Business) har gjort funn som viser at logoer som kun bidrar til at man kjenner igjen en merkevare i flommen av varer, ikke har noen signifikant innvirkning på kundens tilknytning til varen og bare har en liten innvirkning på et selskaps økonomiske resultater.

Virkningen blir imidlertid annerledes hvis logen klarer å uttrykke et merkenavns symbolske, funksjonelle og sanselige fordeler, viser forskningen. Denne typen logoer viser seg å ha en positiv effektiv på kunders tiknytning til merkevarer, noe som igjen har en positiv effekt på selskapets resultater i form av økte inntekter og økt overskudd.

I en artikkel i magasinet MIT Sloan Management Review skriver de tre forskerne at funnene deres også indikerer at separate, visuelle symboler brukt som logo har en tendens til å være mer effektivt enn et merkenavn brukt som logo når det kommer til å knytte følelsesmessige bånd til forbrukerne.

Forskerne fastslår at det å differensiere din egen merkevare fra andres er kritisk i business, og det samme er kommunikasjonen om fordelene ved merkevaren. De mener at merkevarelogoer er et livskraftig men ofte neglisjert virkemiddel for å oppnå disse tingene.

Powered by Labrador CMS