Ledelse

Ingen trainee-mirakler

Traineeprogrammer er en mye brukt ordning, men de gir ikke bedre arbeidsprestasjoner i seg selv, viser BI-studie.

Publisert Sist oppdatert

Mange bedrifter har opplæringsprogrammer, såkalte traineeprogrammer, hvor målet er å tiltrekke seg og utvikle ledertalenter. Ifølge en artikkel fra Handelshøyskolen BI hos forskning.no antas det ofte at traineeprogrammet i seg selv fører til bedre arbeidsprestasjoner. Dette fordi det foregår en svært selektiv rekruttering av kandidater og fordi programmet er bygget opp for å øke deltakernes lederkompetanse.

Førsteamanuensis Anders Dysvik ved Handelshøyskolen BI har sammen med professor Bård Kuvaas og doktorgradsstudent Robert Buch gjennomført en studie blant 114 traineer i tre store norske organisasjoner. Studien viser at traineene var godt fornøyde med kvaliteten og relevansen på traineeprogrammene. Forskerne fant imidlertid ingen direkte sammenheng mellom opplevelsen av programmet og arbeidsprestasjoner.

Det Dysvik, Kuvaas og Buch fant, var at graden av indre motivasjon påvirket sammenhengen mellom opplevelsen av traineeprogrammet og arbeidsprestasjonene.

Positive opplevelser betydde mest for traineene som i liten grad var indre motiverte. Traineer med høy grad av indre motivasjon presterte bedre uavhengig av hvordan de opplevde traineeprogrammet. Studien antyder at bedriftene får mest ut av traineer som opplever at jobben i seg selv gir mening og oppleves som interessant og engasjerende.

– Rekruttering og tilretteleggelse for indre motivasjon vel så viktig, om ikke viktigere, enn traineeprogram for å øke arbeidsprestasjoner blant traineer, sier BI-forsker Anders Dysvik i artikkelen.

Kjennetegnet på indre motivasjon er at adferden tar utgangspunkt i indre belønninger som tilfredshet, interesse, glede eller mening knyttet til oppgavene som utføres.

Powered by Labrador CMS