larssilberbauer.jpg
Alle som jobber hos oss må vite noe om hvordan det er å være sosial, mener Lars Silberbauer, Legos direktør for sosiale medier.

Lego-ledelsen på skolebenken

Publisert: 12. februar 2013 kl 09.41
Oppdatert: 23. mai 2016 kl 22.31

Da Lars Silberbauer, direktør for sosiale medier i danske Lego, holdt foredrag på en konferanse om sosiale medier hos konsulentselskapet Haymarket, ga han uttrykk for at alle som jobber i bedriften må vite noe om hvordan det er å være sosial. I betydningen å være sosial i sosiale medier.

Heller ikke ledelsen i selskapet slipper unna. Lego har laget et utviklingsprogram for ledere som består av et dagskurs som avsluttes med en teoretisk og praktisk eksamen som lederne må bestå, skriver Haymarket i sitt magasin Marketing.

Som et ledd i den praktiske testen, skal lederne poste innlegg på Legos Facebookside. Denne siden har rundt fire millioner tilhengere, og Silberbauer fortalte hvordan nervøsiteten spredde seg i rommet da lederne forstod at de skulle kommunisere direkte med disse brukerne.

Når de så oppdaget at 500 personer likte innlegget deres, skjedde det noe. Det var da de innså hva sosiale medier handler om, mener Silberbauer.

Direktøren understreker imidlertid at aktiviteten på sosiale medier handler om noe mer enn å jakte på flest mulig «liker». Han han snakker om å skape engasjement og om å knytte bånd til brukerne.

Hva får så Lego tilbake? Engasjement i sosiale medier skaper verdi for Lego på fire måter, ifølge Silberbauer: økt salg, mer effektiv markedsføring, merkevarebygging og bedre beskyttelse av merkevaren.

Saken fortsetter under annonsen