138364500_tone_.jpg
Tone Bråten Pedersen oppfordrer oss til å gå i oss selv og granske egne holdninger og forventninger til kvinnelige kontra mannlige ledere. Vi blir trolig overrasket.

Mediene beskriver kvinnelige ledere i mannsperspektiv

Publisert: 12. juni 2009 kl 01.38
Oppdatert: 23. mai 2016 kl 22.14

Det har med forventninger å gjøre, skriver Tone Bråten Pedersen i sin masteroppgave i psykologi; «Kjønn, ledelse og media» . Samfunn og presse forventer ulike egenskaper fra kvinner og menn, også når de er ledere. «Ledelse» er teoriforklart på mange måter, språket i pressen viser at kjønn spiller en stor rolle.

Ifølge oppgaven har norsk presse samme forhold til ledelse som til fotball; Kvinner driver med «kvinnefotball», en avvikende gren av den normale «fotballen».

Tilsvarende har menn en naturlig plass på sjefsarenaen. De har naturlig autoritet, slipper å konfronteres med familiære tidsklemmer og valg av klær, og kan være besluttsomme uten å kalles ufølsomme. Omtalen av deres kvinnelige kollegaer inkluderer i langt større grad utenomjobblige forhold.

- Kvinnelige ledere får oftere omsorgsrelaterte tilleggsspørsmål om familie. I tillegg kommenterer journalistene oftere klærne de har på seg. Menn kan i større grad sitte bak skrivebordet og være sjef og snakke jobb. Hælhøyden er ikke tema, sier Pedersen.

- Jeg tror det er viktig at kvinnelige ledere ikke føler de må ha dårlig samvittighet, og at de må rettferdiggjøre sine egne valg i forhold til for eksempel familieliv. Kanskje de har en mann som gjør en god jobb hjemme, og da må det være greit. De skal ikke ha dårligere samvittighet enn en mannlig leder som opplever det samme. Men jeg tror kvinner lettere føler at de må rettferdiggjøre seg på grunn av stereotypien av hva en kvinne er, fortsetter hun.

- Hvordan kan pressen gjøre en bedre jobb?

- Det stikker så dypt. Det ligger i språket, i vår måte å snakke på. Det er helt vanlig å si kvinnefotball versus fotball. Men jeg tror mye kan gjøres gjennom bevisstgjøring. Jeg tror journalistene må være veldig bevisste på hvilken påvirkningskraft produktene deres har.

Saken fortsetter under annonsen

Dette er kun et utdrag av en artikkel som står i sin helhet i Ukeavisen Ledelse nummer 22. Kjøp denne utgaven i pdf via sms og les mer om hvordan norske medier fremstiller kvinnelige ledere.