Vi synes ikke Finansklagenemnda fungerer som den skal. Det skal være et lavterskeltilbud, det kan vi ikke se at den er. Det er ganske fortvilet når du har tapt alle dine sparepenger og pådratt deg gjeld fordi du har investert med lånte penger, og så når du ikke frem i det hele tatt, sier saksordfører Gerd Janne Kristoffersen (Ap).

Finansklagenemnda fungerer ikke som den skal

Publisert: 23. mai 2012 kl 09.26
Oppdatert: 23. mai 2012 kl 09.21

Kunder har opplevd at klager forsvinner, de har fått tilsvar fra banken på flere hundre sider og stått overfor kostbare rettsprosesser etter å ha fått medhold i Finansklagenemnda. Det skriver Aftenposten onsdag.

Ønsker lav terskel og forbukerfokus

Nå er det et bredt flertall i finanskomiteen på Stortinget for å be om endringer i Finansklagenemnda.

- Vi synes ikke Finansklagenemnda fungerer som den skal. Det skal være et lavterskeltilbud, det kan vi ikke se at den er. Det er ganske fortvilet når du har tapt alle dine sparepenger og pådratt deg gjeld fordi du har investert med lånte penger, og så når du ikke frem i det hele tatt, sier saksordfører Gerd Janne Kristoffersen (Ap).

Flertallet i Stortinget ber også om at Finanstilsynet må prioritere hensynet til forbrukerne fremover.

Det innebærer blant annet at finansselskapene både muntlig og skriftlig må opplyse om risikoen ved produktene de selger.

Saken fortsetter under annonsen