Næringsliv
Telenor slipper bøter etter mobiltrøbbel
Post- og teletilsynet (PT) kommer foreløpig ikke til å ilegge Telenor bøter etter den siste tidens mobiltrøbbel.
Det opplyser PT-direktør Willy Jensen til NTB søndag kveld.
– I vår første runde med vurderinger har vi kommet til at det ikke er riktig med økonomiske sanksjoner, men dette vil bli løpende vurdert, sier Jensen.
Han mener samtidig at selskapet har straffet seg selv hardt gjennom problemene de har havnet i.
– Om vi ilegger dem en bot på en million eller fem, betyr ikke noe, legger Jensen til.
Kraftig kritikk
I en rapport til Samferdselsdepartementet kommer Post- og teletilsynet med kraftig kritikk av Telenor. Rapporten omfatter fiberbruddene som førte til utfall i mobilnettet 23. mai i år, samt feilen som rammet rundt 3 millioner kunder 10. juni. En feil av lignende type som den siste rammet selskapet fredag 17. juni, samme dag som PT-rapporten ble overlevert departementet, er ikke omtalt i rapporten.
PT-direktøren betegner det som bra at Telenor i sin rapport til dem har kommet til omtrent de samme konklusjonene om hva som må gjøres for å sikre at ikke slike feil skjer.
– Jeg er sikker på at Telenor sammen med oss kan finne de beste løsningene, sier Jensen, som understreker at han er bekymret over at selv et så stort selskap som Telenor bommer på tekniske ting.
Signaleringstrafikk
Problemene som har lammet større eller mindre deler av Telenors mobilnett ved to tilfeller i juni skyldes i stor grad store mengder såkalt signaleringstrafikk. Dette er blant annet knyttet til opp- og nedkobling av samtaler, geografisk lokalisering og kontroll av om abonnenten har tillatelse til å ringe. Også det at folk sjekker e-post med smarttelefoner genererer store mengder signaleringstrafikk.
Direktøren i Post- og teletilsynet sier han ikke kjenner til noen andre teleselskaper, verken i Norge eller ellers i Europa, som har møtt på lignende problemer som det Telenor har.
Telenors tiltak
Telenor jobbet i helgen med å få på plass mer utstyr for å håndtere trafikkmengder av det omfanget som har slått ut mobilnettet. Dette er arbeid som normalt tar flere måneder, men selskapet vil forsøke å gjøre det på et par dager, opplyser dekningsdirektør Bjørn Amundsen i Telenor Norge til NTB.
Feilen fredag oppsto som følge av et brudd på et samband mellom Trondheim og Bodø.
– Det medførte 15 sekunder med ustabilitet. Reserveløsningen fungerte, men det førte til at telefonene til disse kundene måtte oppdateres. Da startet det berømmelige signaleringsproblemet. Sentralene våre takler ikke denne økte mengden av signaleringstrafikk, sier Amundsen.
Nærmere taket på kapasitet
Telenor-ledelsen innrømmet fredag at trafikken i mobilnettet er nærmere taket på kapasiteten enn man tidligere har vært klar over.
– Vi kan ikke holde på slik, og vi har satt i verk strakstiltak. En del funksjoner i nettet er endret, blant annet hvor ofte telefonene skal oppdatere seg, sier dekningsdirektøren.
Sammen med leverandører og annen ekspertise gjennomgår Telenor nå nettoppsettet sitt for å se om det er feilårsaker som til nå er oversett, tillegg til at det settes inn mer teknisk utstyr for å ta unna trafikken.
– Vi forstår at kundene er frustrerte. Hvis det er en trøst, er vi også frustrerte, sier Amundsen. (©NTB)